Den stora motor som suttit i IS F, prestandaversionen av IS-serien, klarar inte miljökraven och kommer att ersättas av något annat.
Toppmodellen IS F kommer sannolikt att finnas kvar även i fortsättningen. Men enligt The Motor Report, som talat med Lexus chefdesigner Junichiro Furuyama, kommer den inte att ha samma motor i nästa generation.
Den 5,0 liter stora V8:an på 423 hk har svårt att klara de nya Euro 6-kraven och kommer därför att plockas ur för att ersättas av en annan motor.
Någon hybriddrift blir det dock inte tal om, åtminstone inte förrän långt in i framtiden. Chefdesignern talar i stället om att en mindre V6:a skulle kunna vara ett alternativ, med eller utan turboladdning.
Diskutera: Vad tycker du om att V8:an skrotas?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tråkiga japaner.
Lär inte bli sämre. Hellre V6 än en trökig brölande V8. Mindre motor är också ofta lika med mindre vikt. Hoppas de passar på att ta bort de fula avgaspiporna och montera dit en främre stötfångare som inte ser ut som mupp :P
Är det något som "brölar" så är det väl just V6'or?
V10, V8 eller rak sexa ska det vara. :)
Swemba: V12 är heller inte fel. i övrigt håller jag med dig.
Efter att ha kört över 14 000 mil med V8:an så kommer jag känna stor saknad den dag jag måste sälja den. Urkraften och den osannolikt lena och tysta motorgången saknar motstycke bland andra motortyper.
Oj, nu är Jes_ igång igen. Han behöver INTE tala om för mig vad jag ska uppleva. Men även barn gör konstiga saker för att få uppmärksamhet...
Conta4; "Urkraften och den osannolikt lena och tysta motorgången saknar motstycke bland andra motortyper." Tjena!
Jag struntar fullständigt i allt som asiaterna gör med sina bilar!
Uno, nu får du skärpa till dig!
Vräk inte ur dig vad som helst!
Enda skälet till att dina kommentarer just här finns kvar är att de får tjäna som avskräckande exempel.
Jag antar att du inte gillar lasse_jo:s och Ernvoyés onyanserade sågningar av alla japaner. Reagerade också på den utslängda aversionen utan minsta motivering, men jag måste ju inte ta till okvädningsord för det.
Conta4, som skriver en märklig gliring till Jes, och lasse_jo gillar tydligen stora motorer med många cylindrar.
Jag håller med om att en rak sexa är att föredra framför en V6:a. Den raka, om den är välbyggd, har en jämnare gång liksom alla cylinderantal som är delbara med tre och alltså helst raka. En lång vevaxel kan dock ställa till det med högvarvsegenskaperna.
Bluddrigast är onekligen V4:or, vilket kan låta lite mysigt, och förstås V8:or. De kan ju av naturen aldrig bli lika välbalanserade som sexor och tolvor.
Jag har ingen egen erfarenhet av V12:or, men VW:s (och Bentleys) W12:a är egentligen inte alls optimal ur balanssynpunkt. Den har märkliga vinklar eftersom de velat bygga den maximalt kompakt. Ändå uppfattar man den som mycket len i gången. Många cylindrar hjälper ju upp det hela.
Om en motor upplevs ha urkraft beror mest på cylindervolymen eller annars på en välkonstruerad överladdning. Antalet cylindrar spelar där mindre roll.
Jag är fortfarande förvånad över att man inte tillämpar elektrodynamisk kontrollerade balansaxlar för att få dem effektiva vid alla varvtal. Idén har jag haft i över 15 år och jag kan knappast vara ensam om den. Kanske kostar det mer än det smakar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.