
Toyotas koncernsyskon Lexus lanserar en uppdaterad version av elbilen RZ, som bygger på samma teknik som Toyota bZ4X.
Den största uppgraderingen syns inte på utsidan, utan finns under skalet. Det handlar om Lexus så kallade steer-by-wire-system som innebär att det inte längre finns någon mekanisk koppling mellan ratt och framhjul.
Styrningen kan därmed bättre anpassas för olika körsituationer. Vi Bilägare har provkört styrsystemet tidigare, något du kan läsa mer om här.
”Herregud vad den svänger! En liten vickning och bilen håller på att åka av vägen. Här gäller det att vara försiktig”, skrev vår provförare Fredrik Diits Vikström.

Förutom styrningen får Lexus RZ en uppdaterad drivlina och något större kapacitet i batteriet. Räckvidden förlängs med upp till tio mil och batteriet kan värmas upp i förväg för snabbare laddning.
Motoreffekten ligger på 224, 380 eller 408 hk beroende på version. Instegsversionen har framhjulsdrift medan de två starkare versionerna är fyrhjulsdrivna.

Toppmodellen heter Lexus RZ 550e F Sport och blir först ut med ett system som gör att elbilen kan växlas manuellt på virtuellt sätt. Bilen har alltså en typ av ”fejkad” åttastegad växellåda, synkat med inspelat motorljud i högtalarna, för att simulera växlingar som egentligen inte finns.
”Det ger föraren en djupare kontakt med bilen och möjlighet att styra uteffekten med växelreglagen, ungefär som med en manuell växellåda”, skriver Lexus i ett pressmeddelande.
Svensk premiär för uppdaterade Lexus RZ dröjer till första kvartalet 2026.
Kommentarer till artikeln (25)
- 2025-03-17 20:27 Masterplanner skrev:…
- 2025-03-17 20:25 Ytterligare ett par…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.