På banan är det tillåtet att köra det mesta, men inte hemma på tomten.
Det dyker upp allt fler fordon som marknadsförs som lekfordon, men ofta faller de inte inom ramen för att kallas det. Nu varnar NTF för riskerna med att låta barn köra bensindrivna fordon.
Lekfordon är enligt Transportstyrelsen fordon som är avsedda för barn upp till 14 år och som inte går att köra fortare än sex kilometer i timmen. Om ett lekfordon har motor så måste det vara en elmotor. Trots det så marknadsförs många två- och fyrhjulingar med förbränningsmotor som lekfordon.
För fordon med förbränningsmotor gäller helt andra regler än för lekfordonen och det kan leda till böter för föräldrarna om de inte har koll. Grundregeln är att de endast får framföras på inhägnat område. Men det betyder inte att det är tillåtet att köra omkring i trädgården, även om det är staket runt. För att ett område ska räknas som inhägnat krävs tillstånd, och finns inte det så kan ansvariga vuxna dömas till dagsböter och framtida körkortstillstånd för barnet kan påverkas. Reglerna är likadana både i städer och på landsbygden.
Enligt NTF skadades cirka 7 000 personer i fyrhjulingsolyckor under åren 2007-2010, 40 procent av de som skadades var barn under 15 år. Bland de fordon som inte räknas som lekfordon finns bland annat minimoto, barnsnöskoter, knattecross och barnfyrhjuling.
– Om du vill köpa ett fordon till ditt barn eller barnbarn, fundera en extra gång på om fordonet är säkert eller inte! Sen måste handlarna börja ta sitt ansvar och inte marknadsföra fordon till barn som de inte får köra, säger Monica Green, ordförande NTF.
Diskutera: Borde försäljarna ta mer ansvar för att informera om rådande lagar och regler?
För fordon med förbränningsmotor gäller helt andra regler än för lekfordonen och det kan leda till böter för föräldrarna om de inte har koll. Grundregeln är att de endast får framföras på inhägnat område. Men det betyder inte att det är tillåtet att köra omkring i trädgården, även om det är staket runt. För att ett område ska räknas som inhägnat krävs tillstånd, och finns inte det så kan ansvariga vuxna dömas till dagsböter och framtida körkortstillstånd för barnet kan påverkas. Reglerna är likadana både i städer och på landsbygden.
Enligt NTF skadades cirka 7 000 personer i fyrhjulingsolyckor under åren 2007-2010, 40 procent av de som skadades var barn under 15 år. Bland de fordon som inte räknas som lekfordon finns bland annat minimoto, barnsnöskoter, knattecross och barnfyrhjuling.
– Om du vill köpa ett fordon till ditt barn eller barnbarn, fundera en extra gång på om fordonet är säkert eller inte! Sen måste handlarna börja ta sitt ansvar och inte marknadsföra fordon till barn som de inte får köra, säger Monica Green, ordförande NTF.
Diskutera: Borde försäljarna ta mer ansvar för att informera om rådande lagar och regler?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Oavsett eldrift eller bensinmotordrift undrar man hur föräldrar är funtade när de köpertill/låter köra den här sortens fordon som inte ens många vuxna klarar av att köra. Det är otaliga olyckor som skett med sådana, det kan väl inte ha undgått de som är hyfsat läskunniga.
Ansvaret ligger hos föräldrarna. Kan det möjligen vara samma föräldrar som sen hjälper sina ungdomar att trimma mopederna för att visa att dom kan.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.