Under en affärsresa i Kina på uppdrag av Geely i slutet av förra veckan gick den brittiska bildesignern bort. Peter Horbury var mest känd för sin revolutionerande tid på Volvo där han hjälpte märket utveckla ett nytt formspråk. Ut med de kantiga lådformerna och in med svepande mjuka linjerna. Han påverkade designen på Volvos bilar under 90-talet och tidiga 2000-talet.
Horbury startade sin karriär på Chrysler i Storbritannien på 70-talet, detta efter att ha gjort klart sin master på Royal college of art 1974. Från Chrysler började han jobba på Volvo i Nederländerna där han arbetade på Volvos 480ES. 1991 började han sin 11 år långa karriär på Volvo. Horbury började på Volvo efter att designen för Volvos 850 blev klar och det går att se en stor skillnad i Volvos bilar efter denna modell.
Han arbetade på Volvos konceptbil ECC vilket blev inspirationen för deras formspråk framöver.
Här är alla Volvos bilar som Horbury på något sätt påverkat:
2002 blev Horbury designchef över hela Ford gruppen vilket inkluderade Jaguar, Land Rover, Aston Martin och Volvo. Bara två år senare blev han verkställande designchef över alla Fords amerikanska märken. Där introducerade han Fords kampanj från 2005 "red, white and bold" vars syfte var att framhäva märkets amerikanska ursprung.
Alla dessa Ford modeller fick ett facelift under Horburys uppsyn:
Peter Horbury är som sagt mest känd för sin tid på Volvo och han var inte riktigt klar med märket 2005. 2009 kom han tillbaka som viceordförande över design på Volvo och 2011 ansvarade han över alla Geelys märken, vilka är Geely, Lynk & Co och Lotus. 71 år gammal övergav han sin roll på Geely och började i stället fokusera mer på Lotus.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.