Koldioxidutsläppen för lätta lastbilar ska senast 2020 vara 147 gram per kilometer.
Det nya utsläppskravet är resultatet av en kompromiss där flera europeiska länder, däribland Sverige, förespråkade ett gränsvärde på 135 gram per kilometer.
Men inflytelserika Tyskland, Frankrike och Italien ville ha en högre nivå, vilket också blev fallet.
– Det är bra att vi får skärpta regler men jag är missnöjd över att vi inte kom längre, säger miljöminister Andreas Carlgren till TT.
Transportbilar som väger upp till 3,5 ton omfattas av de nya reglerna. Tyngre fordon har ännu inget gränsvärde för koldioxidutsläpp.
Biltillverkare som överskrider gränsvärdet får böta kännbara 95 euro per gram koldioxid för varje levererad bil.
Diskutera: Vad tycker du om de nya reglerna?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
2020....................
Det är långt dit, vissa har inte bråttom.
Verklig för sent med år 2020 med tanke på vanliga personbilars utveckling och miljöns tillstånd!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.