Mjukvaran som styr låsen till 2014 års modell av Volvo V60 fungerar då och då inte som den ska. Felet kan resultera i att bilarna inte går att låsa eller låsa upp.
Enligt Volvo är problemet inte generellt men biltillverkaren bedömer att 5 000 exemplar kan beröras. Flest felrapporter har gällt bilar med motorerna T3, T4 och D4.
Men en lösning finns redan på plats. Volvo har uppdaterat mjukvaran till låsen och den installeras kostnadsfritt om de berörda bilägarna kontaktar sin verkstad.
– Det här är nya bilar och de kunder som drabbas kan åka in på verkstad så får de hjälp direkt, säger Bo Larsen, presschef på Volvo Personbilar, till Vi Bilägare.
Diskutera: Har låsen krånglat på din bil?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Inget att låsa upp sig på säger Volvo,..bara att åka in till en verkstad om det händer.
-Jodå jag kommer när jag har fått upp bilen! ;)
Märkligt det här egentligen med alla uppdateringar hit och dit men vi kan väl inte vara så långt borta utan att sådant inte kan göras över distans?
Det var väl just Volvo som för flera år sedan erbjöd extra effekt inför t.e.x semestern? Vill minnas att bilen inte behövde uppsöka en verkstad för att "överföra" denna extra effekt liksom att bilen efter avtalad tid blev svagare igen!? ( eller är jag ute och reser?)
Om det gick att uppdatera bilens mjukvara, framförallt den som styr låsen, via internet - DÅ kan vi snacka om säkerhetsrisk ;) DÅ kan hackers stjäla bilar :P Så låt oss hoppas att det inte händer ;)
Vid en träff för flera år sedan med bl a åkerinäringen och biltillverkare representerade, beskrev en av de tekniska representanterna just det, att en lastbilschaufför kunde kontakta någon form av elektronikcenter och be att få högre effekt inför en brant backa och då kunna få den åtgärden fjärrstyrd.
Precis, Scania har haft det i flera år!
Hm låter ärligt talat lite som skrönan om att man kan ringa och begära fri väg i nödfall ;)
Att uppdatera mjukvaran via internet, ja den funktionen finns idag (men kanske inte så vanligt hos bilfabrikanter).
Jag är lokförare och har kört nya tåg från Alstom. De kan uppdatera tågens mjukvara på detta sätt. Tågets dator lagrar också felmeddelanden av olika slag, detta gör att verkstaden vet en hel del om tåget när det rullar in till verkstaden och de kan planera underhållet i förväg. Fiffigt!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.