Varken Volvo eller Mercedes tror på bränsleceller i vanliga bilar och satsar istället på det lastbilar och andra tunga fordon.
Men en biltillverkare som fortfarande ser drivlinans potential i personbilar är Jaguar Land Rover, som med sitt projekt Zeus ska utveckla en vätgasdriven suv.
– Vi tror verkligen att vätgas har en viktig plats, särskilt i större bilar, sa biltillverkarens produktutvecklingschef Nick Rogers tidigare i somras.
Läs också: "Land Rover satsar på ny laddhybrid med vätgasdrift"
Projekt Zeus är ett samarbete med bland andra Delta Motorsport och inom kort ska det visas upp en vätgasdriven konceptbil i suvkostym. Den ska ha off-roadegenskaper, dragmöjlighet och generös räckvidd. Brittiska Autocar spår att det blir något i stil med Range Rover Evoque, vilken kommer i ny generation någon gång i mitten av detta årtionde. Autocar tror också att vi kan förvänta oss en vätgasdriven Range Rover, Range Rover Sport och Range Rover Velar lagom till 2030.
Tekniken är svårare att förpacka än batteridrift, men vätgasens fördelar är att tankningen går på bara några minuter, till skillnad från att ladda en elbil.
– Vätgas är en idealisk applikation för de större fordonen i vår lineup, eftersom ju större bilen är ju mindre avkastning får du på batteripaketet. Med mängen energi du måste kunna lagra i ett batteri sätter dig i en situation där bilarna blir tunga, eftersom de måste använda mycket energi bara för att bära runt på sin egen vikt, säger Nick Rogers.
Jaguar å sin sida, som redan har släppt elbilen I-Pace och jobbar med att göra om lyxlimousinen XJ till elbil, kommer troligtvis skippa vätgasen, då deras bilar generellt är mindre än Land Rovers.
Diskutera: Tror du att vätgasdrivna suvar kan vara rätt väg att välja?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Deras bilar är tunga ifrån början... så vikten kommer antagligen öka så mycket att det blir stora problem att registrera modellen som en vanlig personbil. Vågar man gissa på lätt lastbil?
Ja vem köper en LR som inte kan dra 3,5ton mer än 15-20mil?
Vargen, bränslecellbilar för vätgas behöver inte betyda ökad vikt, batteripacket är ganska litet.
Dessutom är ju vätgasdrivna bilar bland de mest miljövänliga, de kan ju inte köras speciellt mycket eftersom det är på så få platser de går att tanka!
saabnisse, nu syftade jag på att om de skulle använda batterier...det skulle innebära för mycket vikt. Jag håller med dig i sak, bränsleceller är nog bättre...annars kanske de för omvärdera konceptet och börja banta ned vikten för att kunna klämma in batterier.
JLR borde istället lära sig bygga elbilar. Har man så hög elförbrukning som i i-pace så är det svårt. Men bränsleceller är en "dead-end" som kommer kosta JLR pengar man inte har. Eller är man mån om att försätta sig själv i konkurs?
Menar du att Tata Group har dåligt med pengar? Du måste såklart skämta, JLR kan bekosta en expedition till Mars om det var vad indierna ville.
Dessutom äger Tata Steel bland annat Surahammars bruk, inte helt omöjligt att JLR är enda kvarvarande biltillverkaren som använder svenskt stål numera....
Vätgasdrift tillhör framtiden!
Vätgasdrift tror jag kan vara ett bra alternativ att ersätta dieselmotorer med, i den här typen av fordon som -
Land Rover och Range Rover etc.
Dessutom instämmer jag i samma påstående som Carl Trefalt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.