Nästa artikel
Land Rover Defender nu som laddhybrid – och ny dieselsexa
Nyheter

Land Rover Defender nu som laddhybrid – och ny dieselsexa

Publicerad 9 september 2020
Terrängikonen Land Rover Defender går nu att köpa med laddhybriddrivlina, som dock blir utan bonus i det svenska bonus/malus-systemet. Dessutom åker dieselfyran ut till förmån för en sexa.

Knappt någon bilklass verkar helt undantagen när biltillverkarna nu storsatsar på elektrifiering och modeller med laddkontakter för att sänka utsläppssiffrorna.

Jeep har nyligen visat upp terrängikonen Wrangler som laddhybrid, och Land Rover tänker inte vara sämre. Därför kommer nya generationen Defender nu med laddkontakt.

Den nya modellen heter Land Rover Defender P400e och kombinerar en 2,0-liters fyrcylindrig bensinmotor med en elmotor. Systemeffekten är på 404 hästkrafter och 0–100 km/tim ska gå på 5,4 sekunder. Med dragkrok får modellen dra hela tre ton.

Räckvidden på eldrift är på 4,3 mil enligt WLTP-körcykeln, men koldioxidutsläppet på 74 gram per kilometer diskvalificerar Defendern från bonus i det svenska bonus/malus-systemet, men det blir å andra sidan heller ingen straffskatt.

– Den balanserar prestanda med bränsleförbrukning och elektrisk terrängkapacitet på ett perfekt sätt, säger Iain Gray, chef för drivlineutveckling på Land Rover.

Tidigare fanns Defender också med en fyrcylindrig dieselmotor men den ersätts nu av en dieselsexa i samtliga utföranden. Den finns med 200, 249 eller 300 Nm.

Fördelen jämfört med den gamla dieselfyran är jämnare gång och mer vridmoment. Förbrukningen sänks dock inte särskilt mycket och även i snålaste utförandet släpper den sexcylindriga dieselmotorn ut 230 gram koldioxid per kilometer vilket ger en förhöjd fordonsskatt på 17 000 kronor om året under de första tre åren.

Läs också: Första provkörningen: Terrängikonen är äntligen tillbaka

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.