Lancia Aurelia Spider
Inom två år kommer Fiat Chrysler Automobiles att begränsa det italienska märket Lancia till en modell, som bara kommer att säljas i Italien. Det rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg.
Anledningen är att märket i stort sett bara varit känt i Italien och Fiat Chrysler-koncernen i stället vill satsa på Alfa Romeo och Maserati i samma klass. Lancia hade sin storhetstid på 1950- och 1960-talen med Brigitte Bardot som dragnamn, men har sedan dess inte gjort särskilt mycket väsen av sig.
Efter ett misslyckat försök att sälja Chryslermodeller med Lancias emblem på huven ger Fiat Chrysler nu upp och låter märket falla tillbaka till att vara en italiensk kuriositet. Bloombergs källor säger att småbilsmodellen Ypsilon är den som kommer finnas kvar 2016.
Källa: Bloomberg
Diskutera: Bör Fiat Chrysler-koncernen bevara Lancia?
Efter ett misslyckat försök att sälja Chryslermodeller med Lancias emblem på huven ger Fiat Chrysler nu upp och låter märket falla tillbaka till att vara en italiensk kuriositet. Bloombergs källor säger att småbilsmodellen Ypsilon är den som kommer finnas kvar 2016.
Källa: Bloomberg
Diskutera: Bör Fiat Chrysler-koncernen bevara Lancia?
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Lancia bör bevaras, men i dagsläget är det bättre att Sergio satsar sina tillgängliga resurser på Maserati och Alfa Romeo. När dessa märken växer, får upp volymen och har haft lyckade framgångar så kan Sergio återvända till Lancia och se om det finns utrymme för marknaden för ett italienskt komfortmärke av lyxklass som kan stå vid sidan av Alfa Romeo.
Förskräckligt!
Lancia är ju ett av de verkligt klassiska märkena med mer än hundra års närvaro med innovativ kompetens.
Man var bland de första med separat hydrauldämpad framhjulsfjädring, en modern V-motor med endast 14 graders cylindervinkel och överliggande kamaxel redan på 1920-talet!
Jag hade chansen att köpa en Flaminia GT Coupe' 1964 i slutet av 1960- talet och har bannat mig i mer än 40 år att jag sumpade det!
Lancia har skapat många innovationer ja, men alltid haft en skakig ekonomi på grund av att det har varit ett teknikstyrt företag som har gjort fantastiska konstruktioner och hög kvalitet vilket lett till inte den mest rationella tillverkningen och därmed höga priser och det har inte funnits tillräckligt med intresserade köpare av att betala priserna... 70-talets Lancia var fantastiska... Beta, Gamma, Monte Carlo.. Lancia Beta är den enda Lancia som vunnit ett test i Teknikens Världs test, bäst i mellanklassen för skön komfort, utmärkt fjädring, sportig känsla och goda utrymmen. Det var nog övermäktigt av Fiat att ta över Alfa för Alfa och Lancia har konkurrerat med varandra, även om Lancia varit mer komfort och lyx och Alfa mer racer men ändå har de överlappat... Kanske helt enkelt Italien inte klarar två så lika märken.. Alfa var ju på knäna på 80-talet och italienska staten sålde märket till Fiat... Italien tog ju över Alfa på grund av knackig ekonomi. Ja låt Sergio fixa till Alfa, sedan får vi se om marknaden kan svälja Lancia - framtiden får visa men Alfa först. Jag tycker det är en bra strategi just nu.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.