Plötsligt står du där i höstmörkret. Bilens ena halvljuslampa har slocknat, fronten på din bil blir "enögd" för andra bilister. Du tittar i instruktionsboken för att se hur man byter en glödlampa. I bästa fall har de en på närmaste bensinmack eller så har du en i reserv i handsfacket.
Men på många nya bilar är glödlampsbyte ett jobb för verkstaden. Förra året fick vi en riktig prischock när verkstaden begärde 1 375 kr för glödlampsbyte på Vi Bilägares Renault Modus, som rullade i långteststallet.
Att behöva anlita verkstad för att byta en lampa känns lika galet som att ringa efter en elektriker när kökslampan är trasig. Men det är den trista verkligheten för ägare av moderna bilar. På äldre bilkonstruktioner var glödlampsbyte ett jobb som vilken bilförare som helst kunde klara av på några minuter. Så är det inte längre.
Stor kartong
Vi har jämfört priset på glödlampsbyte i Stockholm mot mindre orter i Småland som Värnamo, Ljungby, Vetlanda och Tingsryd. Ofta är det billigare på en mindre ort men inte alltid. Vi har tittat på kostnaden för byte på vänster strålkastare, med standardlampor av H7- eller H4-typ. För xenonljus kan enbart lampan kosta 1 500 kr eller mer, sedan tillkommer verkstadskostnaden för bytet. Xenonljus är inget man bör byta själv nämligen.
Peugeotägaren Britt Holgert i småländska Alsterbro upptäckte att strålkastaren på bilen inte satt stadigt. Ett klammerfäste som håller lampan på plats behövde bytas. Klammern är cirka fem centimeter lång och väger omkring 50 gram.
Men det gick inte att bara byta klammerfästet, hela strålkastaren behövde bytas. Det var orsaken till att Britt Holgert fick en stor kartong att hämta ut reservdelen i.
– Med arbete och allt kostade det över 3 000 kronor. Det är ju inget arbete man kan göra själv. Tillverkarna borde göra mer reparationsvänliga bilar istället för att se hur fort man kan komma upp till 100 km/tim. Det ska inte vara nödvändigt att behöva byta hela fronten för att rätta till en glödlampa, säger Britt Holgert.
Citroën C5 dyrast
Hur mycket det kostar att byta glödlampa på verkstad skiljer stort mellan olika bilar. Vissa verkstäder tar bara betalt för glödlampan, inte för arbetet att byta den. Det är förklaringen till att det kostar 36 kr att byta glödlampa till en Honda Civic i Vetlanda, medan det kostar 253 kr i Stockholm. Samma princip gäller för Kia Cee'd, i Ljungby kostar det 150 kr, i Stockholm kostar det 348 kr. För Subaru Legacy kostar det 355 kr i Stockholm, i Värnamo kostar lampbytet 200 kr.
Men det är inte alltid dyrare i Stockholm. På Mazda3 kostar glödlampsbytet 41 kr i Stockholm, medan priset i Värnamo är nästan tio gånger högre, 398 kr. På Citroën C5 kostar det 400 kr i Stockholm, medan det i Vetlanda kostar hela 1 432 kr.
Just Citroën C5 visade sig vara dyrast av de 55 undersökta bilmodellerna på glödlampsbyte. Billigast var Honda Civic.
Halvljuslagen i Sverige gör att lamporna behöver bytas oftare än i många andra länder. Sverige är en relativt liten marknad för biltillverkarna. Om bilägarna tvingades att byta glödlampor lika ofta i södra Europa hade Citroën förmodligen tänkt ut en annan lösning för att underlätta glödlampsbytet. Likadant är det för Renault Modus. Nu tvingas verkstäderna montera bort stora delar av frontpartiet för att byta en enkel lampa.
Men Bilia verkar ha sänkt priset på glödlampsbyte. Till Renault Modus kostar det nu 639 kr, mindre än hälften mot tidigare.
Precis som för servicekostnader är priset på glödlampsbyte en känslig fråga för vissa verkstäder. Svenstigs i Värnamo (Audi, Skoda, Seat och Volkswagen) vägrade att tala om vad det kostar att byta glödlampa. Priset hålls helt enkelt hemligt för kunden. Verkstaden hävdade att priset för lampbyte var lågt, men hur lågt fick vi aldrig veta.
"Inga kommentarer", var svaret från Svenstigs verkstad i Värnamo.
Hur dyrt som helst
Att anlita en verkstad som inte i förväg talar om priset är vanskligt. Då kan verkstadsfakturan i princip bli hur dyr som helst. Vi fick därför vända oss till en annan VW-verkstad, Atteviks i Tranås, för att få pris på glödlampsbyte.
Till Citroën C4 fick vi inget pris av verkstaden i Vetlanda. Orsaken var att de inte hade utfört något sådant arbete tidigare och därför inte visste hur lång tid det skulle ta.
Vi har jämfört priserna för byte av glödlampa på 55 vanliga bilmodeller.
Modell Pris Stockholm Pris Småland
Audi A3 315 kr (Din Bil) 289 kr (Atteviks, Tranås)
Audi A4 672 kr (Din Bil) 479 kr (Atteviks, Tranås)
Audi A6 850 kr (Din Bil) 574 kr (Atteviks, Tranås)
BMW 3-serien 445 kr (Borgs bil) 549 kr (Levin bil, Värnamo)
BMW 5-serien 337 kr (Borgs bil) 445 kr (Levin bil, Värnamo)
Citroën C3 400 kr (Citroën Center) 1 100 kr (Njudungs bil, Vetlanda)
Citroën C4 400 kr (Citroën Center) Ej prisuppgift
Citroën C5 400 kr (Citroën Center) 1 432 kr (Njudungs bil, Vetlanda)
Ford Fiesta 346 kr (Kindwalls) 150 kr (Ambjörnsons bil,Värnamo)
Ford Focus 355 kr (Kindwalls) 150 kr (Ambjörnsons bil, Värnamo)
Ford C-Max 355 kr (Kindwalls) 150 kr (Ambjörnsons bil, Värnamo)
Ford Mondeo 355 kr (Kindwalls) 150 kr (Ambjörnsons bil, Värnamo)
Honda Civic 253 kr (Honda City) 36 kr (Autoteknik, Vetlanda)
Honda CR-V 264 kr (Honda City) 85 kr (Autoteknik, Vetlanda)
Hyundai Getz 205 kr (Risbergs bil) 114 kr (Holmgrens bil, Värnamo)
Hyundai Santa Fe 355 kr (Risbergs bil) 180 kr (Holmgrens bil, Värnamo)
Kia Cee´d 348 kr (Södermalms bilservice) 150 kr (Atteviks, Ljungby)
Mazda 3 97 kr (Bjurkell bil) 398 kr (Levin bil, Värnamo)
Mazda 6 41 kr (Bjurkell bil) 398 kr (Levin bil, Värnamo)
Mercedes C-klass 261 kr (Thituson) 275 kr (Thituson, Värnamo)
Mercedes E-klass 401 kr (Thituson) 275 kr (Thituson, Värnamo)
Opel Corsa 160 kr (Svenska bil) 110 kr (Tingsryds Autoverkstad)
Opel Astra 160 kr (Svenska bil) 110 kr (Tingsryds Autoverkstad)
Opel Vectra 160 kr (Svenska bil) 110 kr (Tingsryds Autoverkstad)
Opel Zafira 160 kr (Svenska bil) 110 kr (Tingsryds Autoverkstad)
Peugeot 207 160 kr (Peugeot Skärholmen) 90 kr (Arvidsons bilfirma, Värnamo)
Peugeot 307 160 kr (Peugeot Skärholmen) 90 kr (Arvidsons bilfirma, Värnamo)
Peugeot 407 160 kr (Peugeot Skärholmen) 90 kr (Arvidsons bilfirma, Värnamo)
Renault Clio 639 kr (Bilia) 882 kr (Finnvedens bil, Värnamo)
Renault Modus 639 kr (Bilia) 889 kr (Finnvedens bil, Värnamo)
Renault Megane 239 kr (Bilia) 126 kr (Finnvedens bil, Värnamo)
Renault Scenic 239 kr (Bilia) 126 kr (Finnvedens bil, Värnamo)
Renault Laguna 239 kr (Bilia) 126 kr (Finnvedens bil, Värnamo)
Saab 9-3 185 kr (Svenska bil) 110 kr (Tingsryds Autoverkstad)
Saab 9-5 185 kr (Svenska bil) 110 kr (Tingsryds Autoverkstad)
Skoda Fabia 325 kr (Din bil) 289 kr (Atteviks, Tranås)
Skoda Octavia 325 kr (Din bil) 384 kr (Atteviks, Tranås)
Subaru Legacy 355 kr (Risbergs bil) 200 kr (Ambjörnssons bil, Värnamo)
Toyota Aygo 112 kr (Toyota Center) 351 kr (Bilcenter, Värnamo)
Toyota Yaris 163 kr (Toyota Center) 351 kr (Bilcenter, Värnamo)
Toyota Auris 201 kr (Toyota Center) 351 kr (Bilcenter, Värnamo)
Toyota Corolla 163 kr (Toyota Center) 351 kr (Bilcenter, Värnamo)
Toyota Avensis 163 kr (Toyota Center) 523 kr (Bilcenter, Värnamo)
Toyota RAV4 140 kr (Toyota Center) 351 kr (Bilcenter, Värnamo)
Volkswagen Polo 325 kr (Din bil) 289 kr (Atteviks, Tranås)
Volkswagen Golf 325 kr (Din bil) 384 kr (Atteviks, Tranås)
Volkswagen Passat 315 kr (Din Bil) 289 kr (Atteviks, Tranås)
Volkswagen Touran 350 kr (Din Bil) 384 kr (Atteviks, Tranås)
Volvo C30 216 kr (Bilia) 133 kr (Finnvedens bil, Värnamo)
Volvo S40 216 kr (Bilia) 133 kr (Finnvedens bil, Värnamo)
Volvo V50 216 kr (Bilia) 133 kr (Finnvedens bil, Värnamo)
Volvo S60 216 kr (Bilia) 133 kr (Finnvedens bil, Värnamo)
Volvo V70 200 kr (Bilia) 133 kr (F
Först ut från Meguiars är Ultimate Leather Balm som enligt beskrivningen ska både rengöra och skydda. Men rengöringen är det inte så mycket med, trots att vi följer instruktionen och använder mikrofiberduk istället för den medföljande applikatorn (alltså skumgummikudden) gör den knappt rent alls. Som behandling är den dock utmärkt då både doft, känsla och lyster inte lämnar något övrigt att önska. Inget för dig med smutsig inredning alltså.
Artikelnummer | G18905 |
Omfattning | Ett steg |
Typ | Pasta |
Storlek | 160 g |
Pris | 269 kr |
Betyg | 2 |
+ | Fin efterbehandling |
- | ...men ingen rengöring |
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Man tror inte att det är sant
hur kan någon komma på något så dumt,helt galet
140 kr för en lampa till en Toyota RAV4 kan inte stämma. Jag köpte en lampa för 60 spänn på en mack och tryckte i den själv, lika lättåtkomligt som på en gammal Volvo 240. :)
960 kronor fattigare blev jag hos Arver i Katrineholm för ett byte av parkeringsljus! För övrigt kostar lampan 54 kr! Som det har står i artikeln, det borde vara enklare att byta lampa än 1 timme på verkstad!
Renault Megane -08, drygt 1000 mil.
Vänster halvljus trasigt.
Lika bra att byta det högra också
sa serviceteknikern.
512 kr kostade kalaset
hos Gösta Samuelssons Bil i Gävle.
Detta är helt otroliga konstruktioner.Jag tycker att bil tidningarna ska väga in detta i bedömning av säkerheten,jag har själv en Volvo V70 2006,det är inte att fundera på att byta själv.
Hård kommentar men: bilköpare har ju faktiskt sig själva att skylla om de köper sådana bilar! Detsamma gäller många andra konstruktionsfel som närmast måste vara illojalt inplanterade för att fixa trogna verkstadsbesökare; exempelvis att man kan godta att moderna bilar har länkarmar som måste bytas varannat år när det finns bilar och konstruktionr som inte måste det (hur kan exvis volvo 850 och framåt vara så upphausade när dessa är så dramatiskt mycket sämre i besiktning och reparationsbehov). KÖP INTE CRAP!
P.S. Till förra kommentaren: volvo 850 jämförs här med de nedsablade men ack så mycket bättre 740/940-bilarna. När de påstådda bättre rolighetsframkallande sakerna såsom "körglädje" visar sig vara smaksak så återstår bara hårda objektiva fakta: bilbesiktning, reparationer och glödlampsbyte...
Biltillverkare/försäljare borde tvingas att upplysa konsumenten om märkesverkstadens pris för glödlampsbyte.
Detta eftersom det tycks påverka de totala bilkostnaderna, precis som bränsleförbrukning osv.
Har en Peugeot 207. Underbar bil på alla sätt...men
att byta lampor är högrisk Försökte byta varselljus(PARKERINGSLJUS HÖGER FRAM) hJÄLP...BLODVITE UPSTOD RÄTT REJÄLT... och jag har avbrutit processen med försämrad säkerhet. Hur tänker tillverkaren... Det är ju omöjligt!!! att kalar... Minns min SAAB 96,V4, Relault 16 osv...det gick på mindre än fem minuter
Bytte halvljuslampan själv på min volvo 745, det tog inte ens 5 minuter. Lampan köpte jag på macken, kommer inte ihåg vad den kostade men det var inte så farligt. Verkar som bilarna var "smartare" förr. Andra saker som de "tråkiga" bilarna från förr ofta hade är stänkskydd bak (stänker inte ner bilen bakom och minskar risken för stenskott), fullsize reservhjul (vanligare med däckrep.sats numera eller i bästa fall ett skottkärrehjul), orange blinkersglas (fult? smaksak, men man behöver inte få anmärkning hos bilprovningen när färgen på glödlampan lossnar och man måste byta ut en fullt fungerande glödlampa i onödan) Oj, det blev mycket, men även om det är kul med design så måste det sunta förnuftet börja råda hos de som designar våra bilar även i framtiden.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.