En kaross som mäter 4,99 meter i längd, 1,66 meter i höjd och 1,99 meter i bredd. 24-tumsfälgar, permanent fyrhjulsdrift och 600 hästkrafter. Det är Lamborghinis nya suvkoncept.
Vilken typ av motor som döljer sig under skalet är fortfarande okänt, men bilen för kraften till marken via en dubbelkopplingsväxellåda med paddlar bakom ratten. Lamborghini hävdar att Urus ska släppa ut mindre koldioxid än alla jämförbara bilar, mycket tack vare en låg vikt.
Släktskapet med övriga av Lamborghinis modeller känns igen i designen med sina skarpa kanter men Urus är den senaste suven från tillverkaren sedan LM002 presenterades 1986. Med konceptet strävar tillverkaren efter att kunna konkurrera även bland förstabilarna i familjerna.
Med Urus riktar man sig främst mot marknaderna i USA, Storbritannien, Tyskland, Ryssland, Mellanöstern och Kina och Lamborghini kan tänka sig att den färdiga bilen tillverkas i 3000 exemplar per år om konceptet blir omtyckt.
Diskutera: Vad tycker du om nya Lamborghini Urus?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ska man ha frack och lågskor i djungeln och på fjällvandringen?
Isåfall kanske man skall köpa en Lamborghini Ursus som bruksfordon i oländig terräng. Själv fortsätter jag nog köra Subaru istället. Även om jag hade haft oändliga ekonomiska tillgångar...
Och att behöva hävda sig i innerstaden eller på garageuppfarten har aldrig riktigt varit min grej :)
Jaha... Joho...
Vad ska man ha den till?
Kolla bilderna Roy!
Man kan köra bland stenar och det är ju jättepraktiskt och det med lågprofilsdäck.
Sen har de nästan lyckats att utplåna bakrutorna, jag gissar att på nästa årsmodell så är bakrutorna borta helt.
Redan som grabb hade jag svårt att bortse från tydliga dumheter och endast fokusera på designen. Det spelar ingen roll om linjespelet är svepande, spännande eller harmoniskt om det är urbota dumt. Alltså har jag alltid haft svårt för att uppskatta jänkare från 50-talet med massor av plåt, krom och fenor.
Nu dessa trendiga kombilinjer...
Ta Volvo V60 som exempel. Inte nog med att man har en massa plåt baktill under sidorutan, utan man har ju även dragit ner överdelen på sidorutans bakre del ännu mer än vad man redan gjort med taklinjen, så det är onödig plåt även ovanför.
De har visserligen trollat bort en del av intrycket av stor naken plåtyta under bakrutan (till skillnad mot Saab 9000 CS en gång i tiden), men varför över huvud taget skapa något sådant?
Det är ingen som efterfrågar de nya designelementen, utan de påtvingas oss med budskapet att det är spännande, dynamiskt och, framför allt, den senaste trenden. Det räcker alldeles utmärkt för att trendnisssarna ska bli alldeles till sig. Det är viktigare att det bryter mot det invanda än att det är funktionellt eller ens snyggt.
På denna Lambo har man väl fått till ganska skapliga linjer, men personligen tycker jag nog att Saab 9-4X är en av de mer lyckade SUV:arna.
Konceptet SUV har jag alls ingenting emot, åtminstone de lite mindre, under förutsätttning att man utnyttjat höjden även invändigt. En upprätt, högt placerad sittställning ger bra utrymmen, bra trafiköverblick och inte minst ett bra insteg.
Hackenbush, bara lugn, med eldrift kan man göra allt så mycket lägre. Taket kan få slutta ända ner till bakre stötfångaren - fast den är väl å andra sidan bortdesignad helt. Med diverse kameror och ögonavläsning kan man ändå se åt alla håll utan att behöva vare sig bak- eller sidorutor. Vilken designtriumf!
Eller varför inte gå steget längre. Ersätt alla fönster med 3D-glasögon som låter oss se runt om som om det inte ens fanns stolpar. Det sista vore möjligen bra.
Men vad är det egentligen för fel med fönster?
Man måste nog vara ganska ung för att ta till sig de här "Roadwarrior" inspirerade bilarna där man antagligen vill ge sken av att ägaren skall hoppa ut och slå alla på käften om han känner för det. Och med dagens ökande "roadrage" är det kanske rätt väg att gå. Som gammal gubbe blir man bra mycket varmare i hjärtat av att se en tidlös Jaguar E-type i fint skick. (Bara en bil i mängden av tidlösa designer som aldrig blir bortglömda.)
Praktiskt med inbyggd pisseränna i stolarna......
Åh Rustan
Är det det rännorna i stolarna är till för? Faktiskt ganska praktiskt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.