Lamborghini har lyckats upp spänningen inför sin nya modell. Det har visats bilder på hjulupphängning, passagerarutrymmets monocoque och framför allt en film på en maskerad bil. Men nu är de första offentliga bilderna äntligen här. Hela det internationella pressmeddelandet bjuder all information, du hittar det (på engelska) i högerspalten. Vi satsar på att snabbt få ut dessa bilder till er.
Några snabba data bara. V12-motorn på 6,5 liter ger som namnet avslöjar 700 hästkrafter vid 8 250 r/min. Bilen torrvikt är bara 1 575 kg vilket ger 2,25 kg/hk.
Fyrhjuldriften från Haldex får ner kraften i backen och 100 km/h nås på supersnabba 2,9 sekunder. Toppfarten är 350 km/h. Växellådan är också snabb, en växling tar bara 50 millisekunder.
Bilen kantiga form har givetvis inspirerats av den exklusiva Reventón och senaste konceptbilen Sesto Elemento.
Interiört är det hypermodernt, hela instrumenthuset består av en TFT-skärm. Det finns inga analoga mätarnålar, vilket kanske känns lite tråkigt.
Kalaset kostar givetvis också. Europeiskt pris blir 255 000 Euro plus lokala skatter. Det blir cirka 2,9 miljoner kronor.
Diskutera: Är Lamborghini Aventador LP 700-4 nya kungen bland supersportbilar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nej aldrig det vet jag nog! mycket bättre än tyskskit iaf! porsche 944 är kass bil ingen sport bil alls vw produkt! ska du lära mig no way. menade dessa tyska bilar inte lambo.
@ truebeliver. Nu skärper du dig! Detta är andra varningen för idag. Vi tvingas kräva registrerade användare om du fortsätter med dina påhopp. Det vore inte snällt mot alla som kan vett och etikett. Uppfattat?
tf webbredaktör
Jo, nu skärper vi oss!
Jo, nu skärper vi oss!
Kanonkärra. Lätt bäst i klAssen.
Ohly: Är du vänsterparasit?
Tycker ändå den är coolast som chassie utan karossdelarna på, som en viss annan tidning visade bilder på :D
Designmässigt en fullträff. Svår att tänka mig hur man ska kunna utnyttja bilen dock. Den är ju grisa-stor! Förstår mig inte riktigt på dessa superbilar överlag. Visst - de är FETA. Men om man inte har en bana att köra på, så skulle jag aldrig våga pressa den. Minsta lilla gupp och man kan slö sönder diffusors och oljetråg etc.
Skulle hellre ha en "normal" sportbil som en 911 eller GT-R (eller, för att vara lite märkesbög - en Miata ;) ). En sån bil kan man pressa. Man känner adrenalinet och greppgränser. I en sån är "ultrabil" så misstänker jag att man kan köra rätt fort utan att det ger någon speciell upplevelse, så man försöker bara köra fortare för att hitta gränsen när man känner att bilen får jobba.
Mycket roligare att pressa bilen än att ha en bil som pressad dig. En polare hade just en alpinvit 944 (icke-turbo). Hade inte ens styrservo men en riktigt grym bil ändå, för man kände att det gick fort!
vid första ögonkasstet såg profilen lite obalanserad ut med de små dörrarna? men nu när jag tittar på den igen ser den ju bara as ball ut!
Ful, opraktisk miljöbov. Skrikig färg man tröttnar på direkt och som tar uppmärksamhet från bilens linjer bara för att man vill synas men det gör man väl i denna kukförlängare ändå?
Miljöbov. Skulle tippa på att Ferarri, Lamborghini och de andra superbilstillverkarna är de som sett till företaget skitar ner minst. Hur många mil per år tror du de rullar?! Skulle tippa på att en sån här bil max konsumerar en 6-700 liter soppa per år. Det är inget jätteavtryck i miljön direkt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.