Nuvarande Mazda 3 introducerades 2008 och i höstas meddelades att bilen skulle ansiktslyftas. Nu har modellen lanserats i Sverige, med lägre priser än tidigare.
Priset för utrustningspaketet AdvancePlus har nedjusterats med 1 500 kronor och dieselmotorn på 1,6 liter (115 hk) har sänkts med 5 000 kronor.
På utsidan har Mazda 3 fått en ny främre stötgångare med runda dimljus, omformad bakre stötfångare och nya fälgar. Inuti finns nya färger och klädslar. Dessutom har en växlingsindikator och ett nytt navigationssystem tillkommit.
Mazda har arbetat för att sänka ljudnivån i kupén genom att använda mera ljudisolerade material och göra B-stolparna tjockare. Den japanska tillverkaren har också förstärkt framvagnen för att vässa vägegenskaperna.
Därtill har motorerna utvecklats för lägre förbrukning. Till exempel har åtgången för den prissänkta 1,6-litersdieseln kapats med 2,3 procent, till 4,3 l/100 km (KombiSedan). Tack vare den nya fronten är luftmotståndet också lägre än tidigare.
Diskutera: Vad tycker du om Mazda 3?
1.6, Advance, 105 hk:
169 900 kronor
1.6, AdvancePlus, 105 hk:
181 900 kronor
2.0 i-stop, AdvancePlus, 150 hk:
206 400 kronor
2.0 aut, AdvancePlus, 150 hk:
213 400 kronor
1.6 DE, Advance, 115 hk:
197 900 kronor
1.6 DE, AdvancePlus, 115 hk:
209 900 kronor
2.2 DE, AdvancePlus, 185 hk:
246 400 kronor
MPS 2.3, DISI Sport, 260 hk:
279 900 kronor
Samma priser gäller för både Sedan och KombiSedan. Mazda3 2.2 DE finns i Sverige enbart som KombiSedan. Mazda3 MPS tillverkas endast som KombiSedan.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
BMW 3 har mkt att lära sig av Mazda 3.
Denna kan nog bli en läskig konkurrent för BMW efterson nästan alla har insett att japansk kvalitet slår allt.
T o m färgen är brun, tyskar gillar bruna färger.
Ser bra ut så hoppas dom levererar för prissättningen var inte helt fel.
Knappast någon konkurrent till BMW. Två olika kundgrupper. Prioriterar man ett billigt ägande så är inte BMW ett alternativ. Inte för att den är dyr, men BMW-kunden är inte primärt ute efter att jaga kostnader. De är ute efter en "känsla" och ev. status som en BMW ger.
Dock är Mazda ett bra alternativ för dem som prioriterar det som Mazda fokuserar på. Inget fel på bilen på så sätt.
Haha... Du är rolig du troll, inte är Mazda någon konkurent till BMW, inte på något sätt.
Men tycker ändå att nya Mazda 3 verkar vara ganska så trevlig bil, underskattad i Sverige tror jag... Dock lite väl dåligt rostskydd.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.