Aston Martin spinner vidare på gammalt namn som i framtiden ska representera helt eldrivna bilar.
Om tre år, alltså 2021, ska den första eldrivna Lagondan börja byggas. För att ge en vink om vart de är på väg designmässigt har Aston Martin tagit fram Lagonda Vision Concept, en kilformad prototyp med vassa kanter. En suv och en coupékaross finns också med i planerna.
Elmotorn hämtar sin kraft ur ett så kallat solid state-batteri, med ökad energitäthet jämfört med dagens litiumjonbatterier. Därför beräknas räckvidden bli drygt 64 mil. Bilen laddas induktivt utan sladd och kan köra själv, eftersom Aston Martin förväntar sig att vi kommer att göra framsteg i utvecklingen av autonoma bilar de närmaste åren. Batteriet sitter under passagerarutrymmet och de främre stolarna kan snurras bakåt när bilen kör i autonomt läge.
Diskutera: Vad tycker du om Lagonda Vision Concept?
Elmotorn hämtar sin kraft ur ett så kallat solid state-batteri, med ökad energitäthet jämfört med dagens litiumjonbatterier. Därför beräknas räckvidden bli drygt 64 mil. Bilen laddas induktivt utan sladd och kan köra själv, eftersom Aston Martin förväntar sig att vi kommer att göra framsteg i utvecklingen av autonoma bilar de närmaste åren. Batteriet sitter under passagerarutrymmet och de främre stolarna kan snurras bakåt när bilen kör i autonomt läge.
Diskutera: Vad tycker du om Lagonda Vision Concept?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Snygg!
Men blir säker minst 3 x Tesla pris, som färdig bruksbil..
Vem f... vill köpa en dyr Aston Martin och sen inte köra själv? Ska man vara passagerare kan man väl lika gärna åka buss eller taxi.
Den får plats den också.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.