Nästa artikel
Lagförslaget klart: Straffskatt för husbilar slopas
Nyheter

Lagförslaget klart: Straffskatt för husbilar slopas

Publicerad 2024-06-24 09:40 (uppdaterad 2024-06-25 08:54)
Regeringen har lämnat förslag om att ta bort malus för husbilar på lagrådsremiss.

Många husbilsägare har drabbats av extremt hög fordonsskatt eftersom fordonen har relativt höga utsläpp av koldioxid. 

Nu är regeringens lagförslag om att ta bort den förhöjda straffskatten, så kallad malus, för husbilar färdigt. Det stod klart i och med att en lagrådsremiss lämnades i förra veckan. 

Lagrådet ska kontrollera att förslaget inte strider mot redan existerande lagar. Sedan kan regeringen lämna det vidare som en proposition till riksdagen. Målet är att lagen ska klubbas igenom i höst.

Om förslaget går igenom innebär det att malus för husbilar slopas från och med den 1 februari 2025.

Den förhöjda fordonsskatten har ingen styrande effekt eftersom det än så länge inte finns särskilt många husbilar som drivs av alternativa bränslen. Foto: Anki Sydegård

Samtidigt tas också skattelättnaden vid kortare avställning bort. Sedan 2021 har nyare husbilar bara behövt vara avställda i fyra dygn, i stället för i 15 dygn, för att slippa betala skatt under avställningen. Allt för att kompensera för maluseffekten. Det anses inte behövas längre när malus försvinner.

Husbils- och campingbranschen, bilbranschen, Skatteverket och Konsumentverket applåderar förslaget. Men alla remissinstanser har inte varit positiva. Vilka som varit kritiska kan du läsa mer om i Husbil & Husvagns artikel som du hittar här.

Det här är malus
  • Fordonsskatten beräknas utifrån hur mycket koldioxid fordonet släpper ut. På fordon som är äldre än från 2006 baseras skatten på vikt.
  • 2018 infördes malus som ett incitament för att fler skulle välja fordon som inte drivs av fossila bränslen. Det innebar att husbilar, personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar av fordonsår 2018 eller senare, som blev skattepliktiga 1 juli 2018 eller senare, fick ett förhöjt koldiodioxidbelopp, alltså högre skatt, under de första tre åren. Därefter beräknas koldioxidbeloppet precis som för alla andra fordon.
  • Bakgrunden till det nya lagförslaget om att slopa malus är att husbilar drabbats hårt, samtidigt som det inte haft någon styrande effekt. Husbilsköpare kan inte välja att köpa husbilar som drivs av fossilfria bränslen för att slippa malus. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med sådana på marknaden.
  • Allt ställdes på sin spets när den nya testmetoden för koldioxidutsläpp, Wolrdwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure, WLTP, infördes. Den leder generellt till högre utsläppsvärden – och alltså högre skatt. Med både WLTP-beräknade utsläpp och malus skulle många husbilar få skyhöga skattehöjningar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (34)

  • 2024-06-26 05:45 Axa skrev: Christer Det var…
  • 2024-06-25 19:54 Christer Det var en jäkel…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.