Nästa artikel
Låg törst motiverar högt pris
Nyheter

Låg törst motiverar högt pris

Publicerad 15 augusti 2012 (uppdaterad 16 augusti 2012)
En av fyra bilköpare är beredd att betala ett högre pris för att få en bränslesnål motor, visar en kundundersökning av Ford.

Att det finns pengar att tjäna på en bränslesnål motor är de flesta på det klara med. Men en bränslesnål motor kräver också en större investering vid själva köpet av den redan dyra bilen.

En av fyra amerikanska bilköpare är dock beredd att betala det högre priset, under förutsättning att investeringen betalar sig inom fyra år. Det visar en undersökning som biltillverkaren Ford har gjort i syfte att lägga upp en plan för tillverkning och lansering av elbilar, hybrider och allmänt bränslesnåla motorer.

Räckvidd påverkar
Även andra faktorer påverkar vilket pris kunden är villig att betala för bilen, till exempel bilens räckvidd och hur lättankad den är. Enligt Ford har man använt sig av informationen när man utvecklat sina EcoBoost-motorer.

Ford har också märkt av att EcoBoost-motorerna går hem hos kunderna. Trots att den kostar 400 dollar, motsvarande över 2 600 kronor, mer än tillverkarens V-8 så väljer 43 procent av kunderna EcoBoost när de köper en modell där båda finns att välja på.

Trots det har Ford dock valt att prissätta sin nya hybridbil C-Max Energi högre än vad som krävs för att den ska löna sig på fyra år.

Diskutera: Hur fort behöver en bränslesnål motor betala sig för att du ska överväga den?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-08-15 22:19
Per_K

Det har blivit väldigt mycket fokus på bränsleförbrukning på senare år, bland annat på grund av att fordonsskatten baseras på CO2-utsläppen - d.v.s. bränsleförbrukningen. Dock krävs det ganska lång körsträcka om det skall löna sig att köpa en snålare bil, om den är dyrare i inköp. Men många kunder är uppenbarligen villiga att betala lite extra för att känna sig miljövänliga. Å andra sidan borde det finnas god prutmån på bilar som inte är så snåla.

#2 • Uppdaterat: 2012-08-16 08:00
Foxhunter

Det finns en problematik med snålare motorer som inte diskuteras så ofta. En metod är s.k. downsizing, d.v.s. att ersätta en lugn och fin 4-5-6 cylindig motor på 2-3 liter med en surrig 3 cylindig på i vassa fall under en liter. Vad händer? Jo, man får extremt höga varvtal - högt slitage och motorn måste skrotas efter kanske 15.000 mil. Hur bra är det? Jag jobbar en del i olika projekt med återvinningsföretag och jag lovar att de köper ingen bil med "mopedmotor." De ser hur de ser ut efter ett fåtal år. Hur mycket tjänar miljön total på att vi hela tiden tillverkar nya bilar? Eller ska vi betrakta hela motorer som slitdetaljer ungefär som ett brombelägg?

#3 • Uppdaterat: 2012-08-16 08:08
Foxhunter

Tänkte på en annan sak. Vi är som de flesta familjer. Min fru har en liten bil som är bränslesnål. Själv har jag en stor relativt men inte extremt bränsletörstig bil. Vad händer? Jo hon har naturligtvis billigare bensinnota. Men hon måste byta kamrem efter fem år till en kostnad på över 6.000 kr. Jag efter tio till en kostnad på 2.000. Hon måste lämna in bilen vid glödlampbyte till en kostnad på nästa 1.000 kr. Och det händer ju då och då för alla eller hur? Jag köper en glödlampa till helljus på Biltema för 35 kr och byter själv, lätt som en plätt. Gissa vem som efter ett år har kört billigast? Och dessutom satt säkert och skönt. Så jag vill verkligen varna för att köpa små bränslesnåla bilar. Det blir dyrt jag lovar!

#4 • Uppdaterat: 2012-08-16 10:23
Mistro

"Foxhunter": Utgår ifrån att det är en ganska gammal och stor bil som du kör och då kan man kanske diskutera det där med hur säker den är,..men jag förstår hur du menar.
Man kan lägga in fler fördelar för den äldre bilen som att man t.e.x kanske kan serva den själv eller att värdeförlusten är lägre o.s.v

Dock har jag räknat fram och tillbaka många gånger på bilar i olika prisklasser och åldrar och har efter det valt att köpa nya bilar.
Resultatet är oftast förvånande över hur dyrt det är att äga även en äldre bil.
Har en syster som var helt övertygad om att hennes gamla bilar var billiga i drift vilket dem alltså inte var totalt sett.
(bränslenotan+repkostnader+övriga avgifter är inga småslantar)
Idag har hon köpt två nya mellanklass bilar och är förvånad över dess fördelar.
Inte för att det alltid lönar sig ekonomiskt att köpa en ny bil men jag har valt det alternativet eftersom att det är det mest säkra vad gäller drift och krocksäkerheten. ( bra även för hjärtat ;)

Intressant också att en miljöbil i USA är dyrare än motsvarande bil med V8:a,....inte undra på att det tar lång tid för att få till en förändring i det landet.
Sen att hybridbilen skulle bli oskäligt dyr var nog inte heller så oväntat.

#5 • Uppdaterat: 2012-08-16 15:59
dogdex

Det är väl bättre att frugan har den stora bilen för hon kör ju ofta barnen och då skall hon debästa bilen tycker jag man skall inte bara vara mjövänliga utan dom skall vara trafiksäkra med och många gånger har dom bränslesnåla bilarna små motorer och åker man då ofta med full last då blir dom inte biliga att köra med när du får köra på växel hela tiden.

#6 • Uppdaterat: 2012-09-13 04:14
cainiao1988 (ej verifierad)

coach outlet We all want to stay up with the time and look our best. Coach products are coach outlet store online expensive well made goods and when purchasing these items it is important to make sure you are spending your hard earned money on the real McCoy. This is why you must be careful when shopping Coach Factory Outlet Stores Online. coach outlet online
coach factory outlet online We are all great shoppers today and are savvy coach factory outlet enough to use all our informational resources before buying the Coach goods we intend to purchase. The internet has provided us with a wonderful place to do our research on various designer products so we know what we should spend when we physically go to the store and buy the item. In buying Coach products online, you need to be sure that it is authentic. coach factory outlet online
coach store online In addition to research, those of us that do not like to go out and shop have the luxury of buying through a factory outlet store online. While this is convenient, you have to be careful. Due to the large number of replicas or “knock offs” of Coach designer goods, it is hard to trust many online outlets. There are many websites that advertise that coach factory outlet they are outlets for Coach but in many cases are just selling used or imitation goods. You may be able to send them back but who needs the hassle. At the same time many sites advertise that they do not allow the selling of imitation merchandise. It has yet to be proven how they insure that the product you buy will truly be an authentic Coach product.coach outlet

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.