Vad känner folk egentligen till om anpassning av bilar för funktionshindrade? Inte mycket, om man ska tro resultatet av enkäten som Autoadapt gjort bland besökarna i sin monter på bilsalongen i Genève.
Autoadapt undersökte mässbesökarnas kunskaper om handikappanpassning av bilar. Av de tillfrågade visste bara 15 procent att funktionshindrade överhuvudtaget kan köra bil, medan bara 10 procent överhuvudtaget hade reflekterat över möjligheten att handikappanpassa bilar.
– I anslutning till vår enkät fick jag flera gånger frågor som: "Får funktionshindrade ens lov att köra bil?" och "Varför skulle en funktionshindrad person vilja köra en så stor bil som en Volkswagen Amarok?". Att kunna öka förståelsen för behovet av bilanpassningslösningar och att valet av fordon inte styrs av benfunktionen utan även tycke och smak har gjort vårt deltagande på mässan värdefullt för mig, säger Harald Freytag, marknadschef på Autoadapt.
Diskutera: Hur ser du på kunskaperna om funktionshinder och bilkörning?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hmmm, frågan är väl om det inte är ett värre faktum att det bland oss "vanliga" bilister finns så förbannat många som inte fattar eller respekterar att man INTE får parkera (inte ens för att "bara" köpa Aftonbladet) på en handikappanpassad parkeringsplats. Det är för bedrövligt att se alla dessa respektlösa idioter. Sådant skulle fan i mig resultera i bortforsling av vederbörandes bil och sedan 10 000 i utkvitteringsavgift.
Det är inte hela problemet Kapten. Jag är själv något handikappad efter en stroke, dock inte så mycket att jag får handikaptillstånd och kan parkera i handikaprutorna. Jag roar mig när jag är ute och handlar, med att kolla på de som får parkera i handikaprutorna. Det är allt från "damer" med höga skinnstövlar och stilettklackar och gubbar till synes utan lyten med det gemensamt att de har giltigt handikaptillstånd i bilrutan. Så har vi de andra som inte orkar gå och ställer bilen var fan som helst.
I och för sig är det klart frestande när det till ex framför de stora IKEA-varuhusen och ICA-Maxi finns mängder med handikapplatser som sällan används utom evt på fredag och lördag. Det är också så att de flesta som är handikappade "på riktigt" inte orkar gå runt i dessa stora varuhus så man frågar sig varför platserna finns. Har man rullstol behöver man jo inte gå?
Man får beakta att handikapplatserna endast tilldelas de som inte orkar gå så långt, inte de som har svårt att komma i och ur bilen och behöver extra plats för att kunna öppna dörrarna ordentligt har jag blivit informerad om.
Vad jag vill se är handikaphjälpmedel som är anpassade till samhället i stället för att anpassa samhället efter missfoster till handikaphjälpmedel. Då kanske vi inte behöver handikapparkeringar längre. Svor jag i kyrkan nu?
Med god vilja löser sig det mesta säger man. Här om dagen kom en benlös herre i rullstol till en "vanlig" parkering, svängde upp bakom en 745´a, öppnade bakluckan, hasade sig in i bilen, fiskade med sig rullstolen och stängde luckan, startade bilen och körde i väg snabbare än en normalfet Svensk. Man fick lust att applådera!
I övrigt håller jag med dig till fullo Kapten.
Det går till överdrift ibland dock Kapten. I Linköping city finns, förutom p-husen, i princip bara lastzoner och handikapplatser. Helt värdelöst. Lastzoner som i princip aldrig används efter klockan 1600, och handikapp-platser som aldrig används. De ligger inte närmare butikerna än P-husen dessutom. Men det är jäkligt PK ;)
Men nu var frågan inte om antalet parkeringsplatser och så vidare skulle gå till överdrift - "min" fråga gällde det faktum att en jävla massa idioter inte kan respektera skyltarna och ha så pass disciplin att de ger fan i att parkera på handikapplatser. Placeringen av handikapplatserna och antalet platser får nog bli en diskussion för sig.
håller med kapten. lägg till p-platser för familijer som nyttjas av alla. det ska vara böter.. jag har sett folk(ej handikappade) står på h-p-platser o väntar. deras ursäkt är eh så fort det kommer nån så flyttar jag på mig. men när en handikappad ser att det står en bil han tror att det är upptaget, o han åker vidare..
Artikeln handlar inte mycket om parkering på handikapplats, vilket är en sak i sig och som det nämns utnyttjas felaktigt av såna som är handikappade i huvudet. I artikeln vill man diskutera utnyttjandet av bil av handikappad överhuvudtaget.
Det är helt klart att vi i Sverige har ett flertal mycket duktiga byggare av handikappanpassade fordon och jag är inte det minsta oroad över att t.o.m. gravt handikappade människor ges möjlighet att använda dessa, det vidgar dessa personers vyer på ett helt enastående sätt. Är man avundsjuk på detta föreslår jag att man byter plats med en handikappad, det räcker säkert med en dag för att man skall komma på andra tankar,
Amarok verkar bökigt, lyft för rullstolen med vinsch... och det ska man hålla på med? Många andra bilar har ju en ramp, bara att köra in. Så mycket enklare....
Hur ser du på kunskaperna om funktionshinder och bilkörning?
Den frågan är inte lätt att besvara.
Däremot verkar det väldigt opraktiskt att ha ett fordon med öppet flak.
Vem vill sitta i rullstolen efter ett regn eller snörök som blåser upp på stolen?
Har sett en vanlig passat kombi med samma utrustning fast i bagage utrymmet, klart smartare.
Jes se på bussarna med hydraulfjädring, de niger för att göra det lättare för de med rullstolar att åka in i bussen. Se på tågen, de använder ramp - och nyare tåg har smartare insteg. Nog kan man fixa detta med en Amarok också, om bara viljan finns.. Hydraulfjädring i kombination med en ramp där bak som gör det enkelt att få upp rullstolen och så ett smart skydd för den. Vinsch är en usel lösning och det står jag för, det visar bara att man inte har tillräckligt vilja för att lösa på ett enkelt och smidigt sätt för den som använder rullstol.
VW verkar ha små kunskaper om handikappfordon.
Det förutsätts att den handikappade tar sig från rullstolen och upp i det höga förarsätet och sittande i förarsätet krokar fast lyftlinan i stolens i bygel.
Därefter manövrerar hen kranen med fjärrkontrollen så att stolen hamnar på flaket.
Frågan är: Vem krokar av stolen och vem spänner fast den på flaket? I fall regn, vem drar över presenningen?
Alternativet är i detta fall att ha med sig en hjälpare, men om så är fallet är det inte ett handikappfordon som visas utan ett typiskt exempel på ett felaktigt konstruerat handikapphjälpmedel så som det finns tusentals exempel på i samhället. Rullstolar som inte tar sig över trösklar eller 15 cm trottoarkanter t. ex.
Lösningen borde i så fall vara ett täckt flak med hiss/ramp bak och ingång till förarhytten från flaket, men NEJ, den bästa lösningen bör vara en minibuss med ramp/hiss bak där man kan köra ända fram till förarplatsen eller platsen bredvid och hasa sig över till förarsätet.
Den spinkiga kranen, lyfter den en permobil på ca 250 kg?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.