Försäljningen av bensin minskade under perioden med 5,5 procent. Dieselförsäljningen ökade med 4,4 procent och etanolen med 118 procent enligt statistik från Svenska Petroleuminstitutet, SPI.
De färska siffrorna visar att den totala konsumtionen av petroleumprodukter minskade med knappt 3 procent första halvåret 2008 jämfört med föregående år, enligt Tidningarnas Telegrambyrå, TT.
- Trenden med minskad bensin- och ökad dieselförsäljning fortsätter, säger Ulf Svahn, vd på SPI. Fortsatt stark konjunktur håller upp försäljningen av diesel medan minskningstakten på bensin nu börjar etablera sig på en högre nivå än tidigare.
Etanolbränslet E85 ökar och tangerar nu 20 tusen kubikmeter under juni månad en uppgång på 9 tusen kubikmeter jämfört med samma period förra året. Hittills under 2008 har det sålts 94 tusen kubikmeter en ökning med 118 procent mot samma period föregående år.
Detta medför att de samhällsekonomiska kalkylerna för 700 planerade väg- och järnvägsbyggen görs just nu om. Professor Jonas Eliasson, Vägverkets och Banverkets expert på samhällsekonomiska kalkyler, menar att det särskilt kan drabba vägprojekt, rapporterar Ekoredaktionen.
- I och med att vi ser ett högre bränslepris redan nu och vi förväntar oss också högre bränslepriser vart efter så kommer säkert fler och fler järnvägs- och kollektivtrafikprojekt att anses mer lönsamma och mer angelägna. På motsvarande sätt kommer vägprojekten att bli mindre samhällsekonomiskt lönsamma, säger Jonas Eliasson, professor KTH, till Ekot.
- Trenden med minskad bensin- och ökad dieselförsäljning fortsätter, säger Ulf Svahn, vd på SPI. Fortsatt stark konjunktur håller upp försäljningen av diesel medan minskningstakten på bensin nu börjar etablera sig på en högre nivå än tidigare.
Etanolbränslet E85 ökar och tangerar nu 20 tusen kubikmeter under juni månad en uppgång på 9 tusen kubikmeter jämfört med samma period förra året. Hittills under 2008 har det sålts 94 tusen kubikmeter en ökning med 118 procent mot samma period föregående år.
Detta medför att de samhällsekonomiska kalkylerna för 700 planerade väg- och järnvägsbyggen görs just nu om. Professor Jonas Eliasson, Vägverkets och Banverkets expert på samhällsekonomiska kalkyler, menar att det särskilt kan drabba vägprojekt, rapporterar Ekoredaktionen.
- I och med att vi ser ett högre bränslepris redan nu och vi förväntar oss också högre bränslepriser vart efter så kommer säkert fler och fler järnvägs- och kollektivtrafikprojekt att anses mer lönsamma och mer angelägna. På motsvarande sätt kommer vägprojekten att bli mindre samhällsekonomiskt lönsamma, säger Jonas Eliasson, professor KTH, till Ekot.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Att dra ner på de planerade vägprojektem med motiveringen av de allt högre förväntade bränslepriserna verkar inte korrekt.
Har inte våra samhällsplanerare lagt märke till att världen håller på att gå över till den billiga elenergin som "fordonsbränsle".
ÄNTLIGEN!
Det vore på tiden med vettigare samhällsekonomiska kalkykleringar, synd bara att inte externaliserade kostnader(som miljökostnader)räknas med i högre grad. Trafiksystemen baserade på massbilism är medorsak till klimatförändringarna. Tiden för att hindra dramatiska konsekvenser har runnit ut. Nu gäller det att mildra dessa och förhindra en fullständig katastrof, vi har därför inte tid att enbart vänta på att "koldioxidneutrala" bränslen skall fasa ut fossila bränslen. Vi måste agera nu och söka många lösningar och förändra infrastrukturen likväl som fordonstekniken! Och det snabbt som f-n!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.