Forskare vid Stanfords universitet har undersökt vad som händer med litiumjonbatterier när de utsätts för köld och temperaturväxlingar.
Det är sedan tidigare känt att minusgrader påverkar räckvidden negativt i elbilar med denna typ av batteri men i studierna vid SLAC National Accelerator Laboratory upptäcktes även att partiklarna i batteriets katod i kall väderlek även kunde krympa och i värsta fall spricka.
Katoden är den positiva polen på batteriet och förutom att det kunde bildas sprickor i den kunde kraftiga temperaturväxlingar få den att växelvis krympa och svälla och till slut lossna från resten av batteriet.
Observationerna gjordes med hjälp av röntgenteknik kombinerat med maskininlärning och forskarna fann också att om litiumjonbatteriets katoder förvaras i omgivningar under noll grader Celsius kunde batterier förlora upp till 5 procent av sin kapacitet efter 100 laddningar, jämfört med ett likadant batteri som förvarats i varmare temperaturer.
En lösning på problemen i kyla kan enligt forskarna vara att släta ut partikelstrukturen i katoden så att den bättre kan handskas med krympandet och expanderingen som skiftningarna i temperatur medför.
Kommentarer till artikeln (10)
- 13 september 2021 Henrik M skrev: Ni finns det…
- 11 september 2021 Ni finns det ju Teslor sen…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.