Nästa artikel
Kund stämmer Volvo: "Jag känner mig lurad"
Nyheter

Kund stämmer Volvo: "Jag känner mig lurad"

Publicerad 25 september 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Volvo C70 drar 50 procent mer diesel än vad biltillverkaren anger. Det hävdar belgaren Laurent Dufey - som nu stämmer Volvo.
- Jag känner mig lurad. Bilfabrikanternas miljöargument är en bluff, säger Laurent Dufey till Realtid.se.

Laurent Dufey är ägare till en dieseldriven Volvo C70 med automatväxel och 163 hk, men är missnöjd. I en intervju med Realtid.se säger belgaren sig vara besviken på bilen.

- Den är alldeles för dyr i drift. Redan efter en månad märkte jag att den förbrukade väldigt mycket. Jag återvände till försäljaren. Han svarade med att det bara berodde på att jag körde konstigt, säger Laurent Dufey.

Men Laurent Dufey nöjde sig inte svaret och anlitade istället en jurist - och säger nu sig ha bevis på att C70:n inte presterar i närheten av vad Volvo utlovar. 
 
- Nu har jag papper på att den konsumerar 53 procent mer än vad som anges i fabrikantens data, säger Laurent Dufey.

Belgaren hävdar att C70:n drar 1,4 liter diesel per mil i stadstrafik och omkring 1,2 liter på landsväg. En bra bit över de dryga 0,7 liter per mil som den genomsnittliga konsumtionen ska ligga på enligt Volvo.

Laurent Dufey tror att ett mekaniskt fel i automatväxellådan ger den ökade konsumtionen. Nu kräver belgaren att återförsäljaren tar tillbaka bilen - och kräver dessutom ett skadestånd på 237 000 kronor.

- Här har vi en uppfattning om att man tar extra hänsyn till miljön i Sverige och bilfabrikanterna använder ofta miljöargument i sin reklam. Därför blir man ju besviken, när man har köpt en Volvo, säger belgaren.

Rättegången äger rum i december. Återstår att se om Laurent Dufey eller Volvo får rätt.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-09-25 16:28
Roland (ej verifierad)

Tänk om alla missnöjda Volvoägare hade stämt tillverkaren, då hade Volvo haft att göra, fast alla kör väl konstigt!
Börjar bli knepigt nu, Greenpeace har stämt biltilverkare som använder "miljövänlig" om sina bilar och nu detta. Hur miljövänlig är en miljövänlig bil?

#2 • Uppdaterat: 2008-09-25 17:19
Kliment Zadkevic (ej verifierad)

Miljövänliga bilar - bara spel för
galerierna.

#3 • Uppdaterat: 2008-09-25 19:37
Frederik (ej verifierad)

Det är bara att låta bilen testas av en oberoende organisation som med rätt mätutrustning snabbt kan påvisa om att det är fel på bilen eller inte. Om det är det, då är det nybilsgaranti. Om det inte är fel på bilen, så får herren väl ta en kurs i ecodriving...

#4 • Uppdaterat: 2008-09-25 22:13
dali (ej verifierad)

1.2 liter/mil på landsväg? Han kan ju testa släppa på handbromsen ... :)

#5 • Uppdaterat: 2008-09-25 22:21
Prince (ej verifierad)

Jag hade en volvo s80 diesel, när jag håll hastigheten under130 så druck den ca 6l/mil, om man kör 170-180 så blir den 7-8/mil. Det bara att herr Laurent körd höga hastigheter men den sannolika att det kund vara fel på a-lådan

#6 • Uppdaterat: 2008-09-25 22:29
Hans Torstensson (ej verifierad)

Hej! 08-09-25
Undertecknad känner mig också lurad då Ford Focus FFV(Flexifuel) har ett fabrikationsfel som visar sig vid 2000 varv s.k självsvänningar enligt Fords ordval. Upplevs mest när motorn varvas till 2000 varv det skakar i vänster framdörr när den hålls öppen samt i förarstolen och högerbenet mot konsollen. Känns även när 2:ans växel passerar 2000 varv vilket sker runt 30 km. Min nya Focus-08 med leverans april-08 har slitit snett på vänster framhjul och bilen måste ha haft felaktig hjulinställning från fabrik då återförsäljaren NU justerat hjulinställningen men någon ersättning för ett nytt däck alt. byta alla 4 vill inte Ford höra talas om. De besvarar EJ skriftliga brev eller telefon. Vad gäller nybilsgarantin för när kundens uppfattningar om felet helt nonchaleras av återförsäljaren och ord står mot ord. Kunden är för känslig och krävande!!!!!!
Med TACK för ordet
Hans

#7 • Uppdaterat: 2008-09-26 10:30
Peter (ej verifierad)

Jag kör en s-60 med D5 motor, den drar ett snitt på 5,6l/10 mil hur jag än kör, även på autobahn inga problem, det måste vara fel på hans bil

#8 • Uppdaterat: 2008-09-26 13:07
Laban (ej verifierad)

Jag gissar att han har kört tuffare än snittet och dessutom kört mycket öppet, då drar bilen en hel del pga luftmåtståndet. Inte ett helt ovanligt fenomen

#9 • Uppdaterat: 2008-09-28 13:09
LARS (ej verifierad)

Jag har en V70 -07 med samma motor och (samma?) växellåda (6 stegs automat, tiptronic), den drar 0.7 i snitt i stadstrafik i/runt stockholm, på semestern med "bara"/mycket landsväg/motorväg kröp det ner till 0.64 enligt datorn i bilen. Han kanske kör hårt?? eller så är det hans exemplar som har nåt fel? vad vet jag..

#a • Uppdaterat: 2008-09-28 20:09
Per Lundin (ej verifierad)

Ja vad ska man säga. De flesta nu för tiden vet om att alla nya bilar har en inkörningsperiod av motor och växellåda som dessutom biltillverkaren informerar om i instruktionsboken.
Det kan ta uppemot 1000 mil innan bilen är inkörd mekaniskt och det är först då en bil kan komma i närheten av biltillverkarens förbrukningssiffror. Visst brukar biltillverkaren ibland uppge siffror som är lite väl låga men skillnaden på verklig förbrukning och uppgiven förbrukning av tillverkaren kan inte vara så stor om bilen inte har något konstruktionsfel eller körs felaktigt. Jag tror däremot inte att C70in som det ahndlar om var inkörd efter bara en månad.
fd volvomekaniker

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.