Nästa artikel
Kultbilen Scirocco är tillbaka
Nyheter

Kultbilen Scirocco är tillbaka

Publicerad 3 juli 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
1974 lanserade Volkswagen Scirocco. Och modellen blev något av en kultbil. Nu är det dags för en ny version - som presenteras i oktober.
- Med Scirocco visar vi upp den typ av sportbil som folk drömmer om. Samtidigt är det en dröm som ett ovanligt stort antal bilförare kommer att kunna ha råd med - trots all spetsteknologi som vi har stoppat in, säger Volkswagen-chefen, Martin Winterkorn.

34 år efter världspremiären för Scirocco är det dags för en ny version av kultbilen. Och den nya versionen är klart rymligare,  har en karossform med längre tak - och en mer tvärt sluttande baklucka. Men Volkswagens strategi är fortfarande att erbjuda en sportbil som kan användas året runt.

Totalt såldes 800 000 exemplar av första och andra generationens Scirocco. 3 700 av dessa i Sverige. Återstår att se om den tredje generationen får liknande framgångar.

Ola Andersson
Testvinnaren - sladd för folket

1. Koreanska Hyundai har tagit fram en laddhybrid för den stora massan. Detta är laddbilarnas Blåvitt. Omkring 60 000 kronor billigare än Golf GTE och Prius PHV gör Ioniq plug-in nåbar för privatköparna och plättlätt att få in i en tjänstebilskalkyl. Trots priset har den längst räckvidd på el. Själva bilen har bra utrymmen, god komfort och låg förbrukning. Därtill är garantierna generösa med fem års nybilsgaranti – perfekt för privatköparen. Nackdelarna är låg takhöjd, ett svårlastat bagage och avsaknad av dragkrok. Det senare kommer dock under hösten till modellår 2018. En jämn och hög nivå med tyliga förtjänster gör Ioniq plug-in till solklar testsegrare i den här trion.

2. Med fina köregenskaper, hög prestanda och minst kompromisser för hybriddriften har Volkswagen en laddhybrid som är mest lik en traditionell bil. Aptitlig som förmånsbil men för dyr att köpa själv. Minus för bullriga sportdäck och korta garantitider.

3. Tyvärr har Toyota fokuserat på lägsta möjliga förbrukning och glömt bort de praktiska egenskaperna. Nya Prius har sina förtjänster – snål, bekväm och smidig i stadskörning – men det krävs ett blint miljöintresse för att stå ut med alla begränsningar.

 

Kommentar av Mikael Schultz, testförare:
Prius är skön, både att köra och att åka i. Men förarmiljön är rena tivolit och den yttre designen är i mina ögon en smärre katastrof. Dessutom har den praktiska användbarheten klara brister. Den går bort! Det gör även Golf GTE, trots att den är testets överlägset piggaste och mest underhållande bil. Men tyvärr ligger fokus mer på prestanda än på miljöegenskaper. Mitt val blir Hyundai Ioniq – utan minsta tvekan. Den är i särklass mest laddhybrid för pengarna!

Kommentar av Nils Svärd, testledare:
Det tog fyra generationen men äntligen har Prius fått en vettig körställning och fin styrkänsla. Toyotas nya hybridteknik är rekordsnål men varför är Prius så tillkrånglad att leva med? Golf GTE är en kul krabat som är lätt att tycka om, men som hybrid är den lite av en besvikelse. Klar segrare är Hyundai Ioniq – den känns som en vanlig bil, går längst på el och prislappen gör den även nåbar för privatköpare med sug efter laddteknik.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.