
Bilägare som hamnar i tvist med en bilhandlare eller biltillverkare kan anmäla dem till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), och de allra flesta företag i bilbranschen följer nämndens beslut.
Men det gör inte Tesla. Elbilstillverkaren väljer i stället ofta att göra upp med enskilda bilägare i hemlighet och tvingar dem samtidigt att skriva på sekretessavtal, visar en granskning Vi Bilägare gjort.
– Jag får inte säga någonting tyvärr, det är allt jag har att säga, säger till exempel en bilägare som valde förlikning i stället för att gå vidare till domstol.
Teslas beteende tas nu upp i P1-programmet Plånboken i Sveriges Radio där Vi Bilägares reporter Klas Skarin intervjuas.
– Bilbranschen har tagit ett beslut och har en praxis att följa ARN:s beslut, säger han.
”Jag fick tag på fyra av åtta bilägare och det stod klart att de absolut inte ville prata med mig”
Antalet ARN-fall där Tesla är inblandat sticker inte ut – åtminstone inte i förhållande till hur många bilar som sålts. Tesla har i flera fall valt att följa ARN:s beslut, men inte alltid, och ibland gör företaget alltså upp bakom kulisserna.
Det görs framför allt när tvisten handlar som stora belopp, som återköp av bilen.
– Jag fick tag på fyra av åtta bilägare och det stod klart att de absolut inte ville prata med mig. De hade skrivit på tystnadsavtal, säger Klas Skarin, och fortsätter:
– Att man väljer förlikning efter att ha vägrat följa ARN:s beslut när kunden hotar att gå vidare till tingsrätten är helt unikt.
Lyssna på inslaget nedan. Spola fram till 23:15.
Kommentarer till artikeln (13)
- Igår 17:49 J.L skrev: Swenssons…
- Igår 16:22 Man kan konstatera att J.L…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.