Den 31 december i år är det tänkt att en ny miljözon ska införas i Stockholms innerstad, där bensin- och dieselbilar i princip blir förbjudna.
Beslutet klubbades igenom under ett kommunfullmäktigemöte i måndags, efter ett godkännande från EU-kommissionen i april.
Men alla är inte överens om att tilltaget är en bra idé. Moderaterna har tidigare kallat miljözonen för symbolpolitik, och i måndags kom beskedet att partiet tänker överklaga kommunens beslut till länsstyrelsen.
– Det har inte presenterats någon konsekvensanalys. Det här är helt enkelt ett dåligt underbyggt beslut, sa oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M) i måndags, enligt DN.
Kritiken besvaras av trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).
– Dennis Wedin vet att det han säger inte stämmer. Miljözonen i city är resultatet av ett omfattande utredningsarbete och åtskilliga dialoger med aktörer i zonen, säger han till DN.
De fordon som får köras i miljözon klass 3 är:
- lätta och tunga elfordon
- lätta och tunga bränslecellsfordon
- lätta och tunga gasfordon som uppfyller utsläppskraven för Euro 6
- tunga laddhybrider som uppfyller utsläppskraven för Euro 6
Det finns även undantag för exempelvis polisbilar, ambulanser, färdtjänstbilar, läkare, militärfordon och transporter av rörelsehindrade.
Källa: Stockholms stad
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (31)
- 2024-05-13 20:08 Om vi återgår till ämnet…
- 2024-05-13 07:30 Mercadoktorn Det blir inte…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.