Volkswagen har gjort klart att alla märkets elbilar ska tillverkas på ett hållbart sätt. Även om själva produktionen ger upphov till större utsläpp än för en bensinbil ska utsläppen kompenseras, och biljätten vill även erbjuda förnybar el för laddning av elbilarna.
Men så är det inte i verkligheten, enligt Greenpeace som nu ifrågasätter Volkswagens metoder.
”Eftersom den utlovade kompensationen av koldioxidutsläppen i ett skogsprojekt i Indonesien är ineffektiv fortsätter produktionen av de nya ID-modellerna att orsaka enorma mängder koldioxidutsläpp”, skriver organisationen i ett pressmeddelande, och anklagar biljätten för att lura köparna.
Sänker inte utsläppen
Volkswagen uppger att de ”ofrånkomliga” koldioxidutsläpp som uppstår vid elbilstillverkningen ska kompenseras genom inköp av så kallade certifikat för ett skogsprojekt på Borneo. Men koldioxidutsläpp kan inte bli kompenserade på det här sättet, enligt Greenpeace, och just det här projektet ger enligt organisationen ingen minskning av koldioxidutsläppen.
Volkswagen ska ge ett detaljerat svar på anklagelserna inom kort men förtydligar redan nu att skogsprojektet är certifierat enligt olika internationella standarder.
Läs också: Premiär för Volkswagen ID 4 – så mycket kostar nya elsuven
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det finns ISO 14021 för klimatneutral/klimatpositiv - allt måste beräknas enligt 14067, allt som släpps ut måste kompenseras, allt måste vara transparent, minst 95% av verksamhetens/produktens klimatpåverkan måste ingå. Delar som når max 1% får undantagas.
Jag har inte granskat VW's upplägg om detta i detalj, skall försöka hitta underlag i hur de gjort och enligt vilken standard de följer, det finns några andra utöver ISO som Clipop och SBT och några till.
Speciellt skogsprojekt kan vara luriga att få till om man ska klimatkompensera, för det gäller att allt inte slutar med ett permanent kalhygge när den uppvuxna skogen kanske avverkas. Eller att det blir missväxt med färre träd än beräknat.
När har VAG varit ärliga?
De kör med bedrägerier och lögner.
Inget förvånande alls, det är ju VW koncernen
Certifikaten betyder att skogs köps upp och sedan inte kan avverkas. Bra för orangutangerna och regnskogen i allmänhet. Med tanke på skogsskövling på Borneo, så tycker jag att det är ett bra projekt.
De hugger ned mycket regnskog i Indonesien och den blir svår att kompensera.
Va, hugger VW ner regnskog i Indonesien, Carl?
Nej, men VW kan inte plantera i den takt, som regnskogen hugs ned !!!
Och då blir det VW gör dåligt, eller hur tänkte du?
Nej, det är bra att VW gör någonting! Det är bara det att regnskog över hela världen hugs ned i rask takt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.