Nästa artikel
Kritik mot Volkswagens klimatuttalande: ”En bluff”
Nyheter

Kritik mot Volkswagens klimatuttalande: ”En bluff”

Publicerad 30 september 2020
Volkswagens klimatkompensation ger inte lägre utsläpp i praktiken, enligt en ny undersökning. Men biljätten slår tillbaka.

Volkswagen har gjort klart att alla märkets elbilar ska tillverkas på ett hållbart sätt. Även om själva produktionen ger upphov till större utsläpp än för en bensinbil ska utsläppen kompenseras, och biljätten vill även erbjuda förnybar el för laddning av elbilarna.

Men så är det inte i verkligheten, enligt Greenpeace som nu ifrågasätter Volkswagens metoder.

”Eftersom den utlovade kompensationen av koldioxidutsläppen i ett skogsprojekt i Indonesien är ineffektiv fortsätter produktionen av de nya ID-modellerna att orsaka enorma mängder koldioxidutsläpp”, skriver organisationen i ett pressmeddelande, och anklagar biljätten för att lura köparna.

Sänker inte utsläppen

Volkswagen uppger att de ”ofrånkomliga” koldioxidutsläpp som uppstår vid elbilstillverkningen ska kompenseras genom inköp av så kallade certifikat för ett skogsprojekt på Borneo. Men koldioxidutsläpp kan inte bli kompenserade på det här sättet, enligt Greenpeace, och just det här projektet ger enligt organisationen ingen minskning av koldioxidutsläppen.

Volkswagen ska ge ett detaljerat svar på anklagelserna inom kort men förtydligar redan nu att skogsprojektet är certifierat enligt olika internationella standarder.

Läs också: Premiär för Volkswagen ID 4 – så mycket kostar nya elsuven

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-09-30 21:59
EnannanRobban

Det finns ISO 14021 för klimatneutral/klimatpositiv - allt måste beräknas enligt 14067, allt som släpps ut måste kompenseras, allt måste vara transparent, minst 95% av verksamhetens/produktens klimatpåverkan måste ingå. Delar som når max 1% får undantagas.
Jag har inte granskat VW's upplägg om detta i detalj, skall försöka hitta underlag i hur de gjort och enligt vilken standard de följer, det finns några andra utöver ISO som Clipop och SBT och några till.

#2 • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

Speciellt skogsprojekt kan vara luriga att få till om man ska klimatkompensera, för det gäller att allt inte slutar med ett permanent kalhygge när den uppvuxna skogen kanske avverkas. Eller att det blir missväxt med färre träd än beräknat.

#3 • Uppdaterat: 2020-10-01 08:54
Ingemar Bohman

När har VAG varit ärliga?
De kör med bedrägerier och lögner.

#4 • Uppdaterat: 2020-10-01 10:12
Simon no1

Inget förvånande alls, det är ju VW koncernen

#5 • Uppdaterat: 2020-10-01 11:15
JohanWong

Certifikaten betyder att skogs köps upp och sedan inte kan avverkas. Bra för orangutangerna och regnskogen i allmänhet. Med tanke på skogsskövling på Borneo, så tycker jag att det är ett bra projekt.

#6 • Uppdaterat: 2020-10-01 22:06
Carl Trefalt

De hugger ned mycket regnskog i Indonesien och den blir svår att kompensera.

#7 • Uppdaterat: 2020-10-02 00:10
EnannanRobban

Va, hugger VW ner regnskog i Indonesien, Carl?

#8 • Uppdaterat: 2020-10-02 08:48
Carl Trefalt

Nej, men VW kan inte plantera i den takt, som regnskogen hugs ned !!!

#9 • Uppdaterat: 2020-10-02 12:38
EnannanRobban

Och då blir det VW gör dåligt, eller hur tänkte du?

#a • Uppdaterat: 2020-10-02 13:29
Carl Trefalt

Nej, det är bra att VW gör någonting! Det är bara det att regnskog över hela världen hugs ned i rask takt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.