I förra veckan kom beskedet att regeringen vill lägga 876 miljarder kronor mellan 2022 och 2033 på att förbättra infrastrukturen för transporter.
Det kan till exempel handla om att reparera och underhålla vägar eller sätta upp laddinfrastruktur för elbilar. Men det är 197 miljarder som ska läggas på underhåll av vägar – visserligen en ökning med 33 miljarder jämfört med tidigare, men bara en knapp fjärdedel av den totala potten.
Fördelningen blir dock skev, tycker MRF (Motorbranschens Riksförbund).
– Vägtrafiken dominerar i det svenska transportsystemet och åtta av tio resor går på väg. Enligt Trafikverket blir kvaliteten på de svenska vägarna samtidigt allt sämre. Ändå väljer regeringen att öka underhållet av järnväg mer än på vägnätet, vilket är mycket märkligt, säger Charlie Magnusson, ansvarig för opinion och samhälle på MRF.
Enligt honom måste vägnätet bli bättre, både vad gäller riksvägar, motorvägar och andra sträckor.
– Det duger inte att bara sänka hastigheten, vägtrafiken måste få tillbaka av de resurser som man betalar i skatter och avgifter i form av investeringar och underhåll, säger Charlie Magnusson.
”Underhållet på det statliga vägnätet är eftersatt”
Det finns också en oro för att satsningarna främst kommer gynna vägtrafiken i storstäderna och inte på landsbygden, enligt LRF (Lantbrukarnas Riksförbund).
– Underhållet på det statliga vägnätet är eftersatt, inte minst när det kommer till det lågtrafikerade vägnätet på landsbygden. Även om regeringen nu höjer anslaget till vägunderhåll är det fortfarande för lite i förhållande till behoven. Det finns en risk att Trafikverket kommer tvingas prioritera vägarna kring storstäderna, säger Mikael Bäckström, talesperson i infrastrukturfrågor för LRF.
Enligt honom blir det också svårt att ta igen eftersatt underhåll på vägnätet.
– Detta vägval kommer förstärka klyftan mellan stad och land, vilket LRF är kritiska till, säger han.
Att anslagen höjs är Riksförbundet M Sverige (tidigare Motormännen) positiva till.
– Denna höjning är absolut nödvändig eftersom vi redan har en stor underhållsskuld i vägnätet, i synnerhet på det lågtrafikerade vägnätet, säger Caroline Drabe, vd för M Sverige.
Läs också: Trafikverkets larm: Vägarna förfaller – och hastigheten sänks
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.