Orsakar onödigt mycket trafikolyckor och stenskott, anser bilistorganisationen M Sverige och Sveriges MotorCyklister, SMC.
På sommaren genomförs många vägarbeten då man lagar sprickor, fyller igen potthål eller gör ny belägging. Enligt Trafikverket är det ett känt problem att överflödigt grus då kan spridas på vägbanan till nackdel för bilar som kan få stenskott.
Enligt M Sverige och SMC används det för mycket grus och att det krävs ett annat arbetssätt.
– Bil- och mc-ägare ska inte betala för brister i vägunderhåll genom våra försäkringspremier. Fordonsägarna ska inte heller behöva stå för alla reparationskostnader för skador på fordonen som uppstår då man kör på en väg under ett pågående eller avslutat vägarbete, säger Caroline Drabe, vd M Sverige.
Det lösa gruset kan också utgöra en riskfaktor för motorcyklister: baserat på olycksstatistik i databasen Strada var grus den bidragande faktorn till att mc-förare skadads allvarligt utanför tätort i var fjärde inrapporterad olycka.
– Väghållarna och deras entreprenörer kan enkelt minska risken för skador på både människor och fordon i samband med underhållsarbeten. Det finns lagningsmetoder som används i andra länder och som borde fungera i Sverige. Utomlands förekommer knappast löst grus på belagda vägar. Om en vägbana rivs upp och blir en grusväg under reparationen stängs den nästan alltid av för trafik, säger Jesper Christensen, generalsekreterare SMC.
Tillsammans ger de båda trafikantorganisationerna råd till väghållare om hur de kan minska fordons- och personskador i samband med vägarbeten. Bland annat borde trafiken i större mån ledas om där risken är stor för halkolyckor och stenskott. De anser också att hastigheten bör sänkas tills allt grus sopats undan från vägbanan och att sopning bör ske snabbare efter att lagningar gjorts, max två timmar. På vägar där hastigheten är satt till 70 kilometer i timmen eller mer bör sopningen ske samtidigt som lagningen eller beläggningen utförs.
Diskutera: Håller du med – används för mycket grud vid vägarbeten i Sverige?
Enligt M Sverige och SMC används det för mycket grus och att det krävs ett annat arbetssätt.
– Bil- och mc-ägare ska inte betala för brister i vägunderhåll genom våra försäkringspremier. Fordonsägarna ska inte heller behöva stå för alla reparationskostnader för skador på fordonen som uppstår då man kör på en väg under ett pågående eller avslutat vägarbete, säger Caroline Drabe, vd M Sverige.
Det lösa gruset kan också utgöra en riskfaktor för motorcyklister: baserat på olycksstatistik i databasen Strada var grus den bidragande faktorn till att mc-förare skadads allvarligt utanför tätort i var fjärde inrapporterad olycka.
– Väghållarna och deras entreprenörer kan enkelt minska risken för skador på både människor och fordon i samband med underhållsarbeten. Det finns lagningsmetoder som används i andra länder och som borde fungera i Sverige. Utomlands förekommer knappast löst grus på belagda vägar. Om en vägbana rivs upp och blir en grusväg under reparationen stängs den nästan alltid av för trafik, säger Jesper Christensen, generalsekreterare SMC.
Tillsammans ger de båda trafikantorganisationerna råd till väghållare om hur de kan minska fordons- och personskador i samband med vägarbeten. Bland annat borde trafiken i större mån ledas om där risken är stor för halkolyckor och stenskott. De anser också att hastigheten bör sänkas tills allt grus sopats undan från vägbanan och att sopning bör ske snabbare efter att lagningar gjorts, max två timmar. På vägar där hastigheten är satt till 70 kilometer i timmen eller mer bör sopningen ske samtidigt som lagningen eller beläggningen utförs.
Diskutera: Håller du med – används för mycket grud vid vägarbeten i Sverige?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Inte bara vid beläggningsarbeten.
Vid gräs-och buskklippning vid sidan av asfalten, i slänter och diken används alltför ofta aggregat med roterande kniv/kedja som oftast roterar så att inte bara klippt material utan även grus och sten matas ut på körbanan.
Kostade oss 2 vindrutebyten förra året. Många andra drabbades på samma vägsträckor.
Varför går det inte att använda klippaggregat som matar ner mot diket i stället?
Håller med intresseorganisationerna denna gång, det är helt sant som de säger.
Dessutom har Trafikverket förkärlek för beläggning med sprutgrus i någon kletigt bindemedel som sedan blöder vid värme. Sånt läggs på mängder av mindre vägar och sedan är de vägarna aldrig bra igen.
Så finns det en massa bilister som inte kör rätt, utan kör bredvid asfalten i innerkurvor och då flyttar upp grus från vägkroppen till att ligga på beläggningen och där spruta omkring.
Förklaringen är enkel och stavas pengar. Ingen vill betala vad det egentligen kostar att få arbetena ordentligt utförda. Så beläggningsarbeten utförs till minsta möjliga kostnad av billigaste entreprenörerna med minsta möjliga kunskap. Då blir resultatet det vi ser på vägar och gator idag.
Trafikverket har aldrig brytt sig om att motorcyklister kör omkull pga. dåligt vägunderhåll, har följt deras politik sedan 70-talet, ej heller är de intresserade av trafiksäkerhet för motorcyklister. Det enda rätta vore att lägga ner trafikverket eftersom det enda de kan komma med är att sänka hastighetsgränser. Just det kan åstadkommas utan dem
Vad jag hatar detta lösgruselände! Någon borde åka till Trafikverket och spreja deras fordon med lösgrus!!! OM jag skriver vad jag verkligen tycker om detta lösgrus-ofog blir inlägget struket!!!
Precis som Mattse skriver, allt handlar om kronor och ören, allt skall göras så billigt som möjligt och då blir resultatet detta, nej tänk om och gör rätt, så slipper ni att göra om jobben också, det kostar också pengar.
gruset är ett elände
Dagens asfaltsläggare är ett gäng sopor som gör dåligt jobb och blåser staten på pengar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.