Nästa artikel
Kritik mot långväga verkstadsresor
Nyheter

Kritik mot långväga verkstadsresor

Publicerad 5 januari 2017
I snitt tvingas bilägare köra tre mil extra till bilreparationen för att försäkringsbolag har avtal med vissa verkstäder.
Att försäkringsbolagen kan bestämma vart bilisten ska åka för att reparera bilen är dåligt för miljön.
Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) tycker att det är fel att försäkringsbolag kan styra bilister långt bort för att reparera sina bilar.

”Få bilägare förstår att de har gjort ett överlåtelseavtal med sitt försäkringsbolag. Detta leder till att bilägare ofta får åka väldigt långt”, skriver SFVF i ett uttalande.

Att försäkringsbolaget har slutit avtal med specifika verkstäder som inte alltid finns i bilägarens närhet betyder onödiga resor och koldioxidutsläpp, vilket inte gynnar miljön.

SFVF har gjort en undersökning bland glas-, service- och skadeverkstäder för att ta reda på hur långt bilägaren måste åka eller transportera sin bil i snitt för att komma till den upphandlade verkstaden. I snitt tvingas bilägarna åka tre mil extra.  

– Det finns en vinnare och det är försäkringsbolagen. Samtidigt kan man fråga sig om de inte har något ansvar för miljön? Undrar om bilägarna tycker det här är lika bra? Även om vi halverar alla siffror är det fullständigt orimligt och under 2017 är det dags att införa närproducerade verkstadstjänster, säger Bo Ericsson, vd för SFVF.
 
Diskutera: Har du behövt åka extra långt för en bilreparation eftersom försäkringsbolaget styr dig dit?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-01-05 12:24
Schuckert

Eller omvänt; att man VILL ha bilen till sin ordinarie verkstad och att försäkringsbolaget kör den till en närmare verkstad, som i sin tur kör den till den verkstad man först föreslog. Har råkat ut för detta med ena bilen när generatorn dog. Först till en verkstad som enligt uppgift kunde fixa det. Den låg 2 mil norrut, "min verkstad" log 3 mil söderut. Två dagar senare ringer "min" verkstad som säger att de fått den från den andra verkstaden och undrar varför jag inte skickade dit den direkt.

#2 • Uppdaterat: 2017-01-05 16:44
systembolaget

Försäkringsbolagen tänker bara på pengarna, miljön skiter de i.

#3 • Uppdaterat: 2017-01-05 18:58
Evo

Till skillnad från ViB 4000 mil per år i fem bilar...

#4 • Uppdaterat: 2017-01-06 21:59
CEAT

Försäkringsbolagen bör verkligen tänka om i denna fråga då jag själv ALDRIG skulle vilja lämna in min bil på vilken verkstad som helst om det nu inte är så att man är på resande fot och är tvungen till åtgärd. Så mycket som vi alla betalar för våra bilar så ska vi också ha rätten att bestämma vart dem ska tas omhand.

#5 • Uppdaterat: 2017-01-07 02:50
skarj

@juhani, hur tänkte du nu?
Finns regler vilka körkort som kan "bytas" mot svenskt, såklart följs reglerna, eller har du någon annan info?

#6 • Uppdaterat: 2017-01-07 08:23
Leif Kavander

Och när det gäller att köpa en bil, kan en del åka hur långt som helst. (avser nu nybilsköp)

#7 • Uppdaterat: 2017-01-07 13:06
adzam

Miljötänket börjar gå till överdrift..

#8 • Uppdaterat: 2017-01-07 13:13
Hackenbush

Försäkringbolagen bildar karteller med företag. När jag skulle ha ersättning för något en gång (det var inte en bil) så blev jag tvungen att köpa där försäkringsbolaget hänvisade trots att jag sade till dem att jag kunde köpa samma vara på ett annat ställe för 2000:- billigare pris men de ville inte lyssna på det. Inte konstigt att försäkringarna blir dyra i slutändan.

#9 • Uppdaterat: 2017-01-07 17:23
erikivan72

Okej, jag vet. Jag är från Norrland.
Men snälla nån... 3 mil är ju inte ens spottavstånd...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.