Många biltillverkare som säljer hybridbilar överdriver fördelarna och förvirrar bilköparna. Det framgår av en ny rapport från organisationen Environmental Defenders Office i Australien.
Även om rapporten alltså tagits fram för den australiska marknaden finns flera likheter med den svenska.
- En av detaljerna som kritiseras i rapporten är hur exempelvis Toyota beskriver sina hybridbilar med bensinmotor för ”självladdande”. Det är dock något som är tillåtet i Sverige.
- Laddhybrider beskrivs av vissa bilmärken ha ”alla fördelar med en elbil”, trots att räckvidden på el är betydligt kortare.
- Flera märken får bensinhybrider att framstå som helt eldrivna i sin reklam.
I marknadsföringen kan det till exempel stå att en laddhybrid får köparna att ”gå med i elbilsrevolutionen” samt att en vanlig hybrid ”ger den bästa eldrivna körupplevelsen” och låter köparen ”leva elektriskt”. Det kallar EDO för greenwashing” eller ”gröntvätt” på svenska – en metod för att få något att framstå som mer klimatsmart.
– Risken är att de vilseleder och att konsumenterna köper produkter som inte är så hållbara som de tror, säger Kirsty Ruddock till nyhetsbyrån AP i Australien.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (14)
- 27 september 2023 skarj skrev: Varför är alla…
- 26 september 2023 Mkt kan sägas om Toyota men…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.