Politikerna behöver agera – annars finns risk att krisen för europeiska underleverantörer i bilbranschen förvärras. Det hävdar branschorganisationen Clepa där bland andra svenska Autoliv, Fordonskomponentgruppen och KG Knutsson ingår.
Enligt organisationen har redan 86 000 jobb försvunnit i Europa sedan 2020. Underleverantörer som ZF och Continental har kapat tusentals jobbtillfällen på grund av lågkonjunkturen.
– Det är värre än den värsta perioden under pandemin, säger Benjamin Krüger, generalsekreterare för Clepa.
Allra värst drabbat är Tyskland med över 50 000 uppsägningar. I Sverige har fler än 3 000 personer sagts upp.
Krisen sägs främst bero på vikande efterfrågan och ökande produktionskostnader. Företagen uppger också att vinstmarginalen för att ställa om till eldrift är för låg.
– Bilindustrin som är en hörnsten i den europeiska ekonomin närmar sig en vändpunkt, säger Benjamin Krüger som vill se kraftfulla åtgärder för att Europa inte ska ”förlora sitt ledarskap i bilindustrin”.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (34)
- 2024-10-30 11:29 2TT2 skrev: ”Min poäng var…
- 2024-10-30 11:25 L. Mäkinen skrev: Det bryts…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.