Nästa artikel
Kravet: Rot-avdrag på bilreparationer för att komma ur coronakrisen
Nyheter

Kravet: Rot-avdrag på bilreparationer för att komma ur coronakrisen

Publicerad 22 april 2020
"Behövs insatser utöver det vanliga", menar Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF.
För att få hjulen i svensk ekonomi att börja snurra igen efter coronavirusets härjningar i landet föreslår branschföreningen SFVF att det borde införas rot-avdrag på bilreparationer. 

– När Sverige ska startats upp igen behövs insatser utöver det vanliga, säger Bo Ericsson vd för SFVF. Han menar att bilbranschen fungerar som ett ”lok som drar många vagnar", och lyfter att bilhandeln och bilverkstäderna sysselsätter över 40 000 personer över hela Sveriges yta. 

Fördelarna med rot-avdrag skulle enligt SFVF vara ökad sysselsättning i den seriösa delen av branschen, att svartjobb motverkas och att bilarna på våra vägar skulle bli säkrare, eftersom fler skulle ha råd att underhålla sina bilar. 

Det är inte första gången SFVF lobbar för att göra bilreparationer avdragsgilla. För fyra år sedan uppmanade de i ett öppet brev regeringen att införa det.  

Diskutera: Tror du att rot-avdrag på bilreparationer skulle vara en bra idé?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-04-22 08:54
glimma-48

Även efter ett rotavdrag kommer bilservice och reparationer att vara alldeles för dyra. Man kommer dessutom med stor säkerhet göra det samma som de branscher som redan kan erbjuda rotavdrag d.v.s passa på att höja timpriset före rotavdrag. Jag kommer i vilket fall som helst fortsätta att göra så mycket som möjligt själv och helt bojkotta märkesverkstaden.

#2 • Uppdaterat: 2020-04-22 09:01
Pi

Nej tack - subventioner tror jag inte på och med erfarenhet av tidigare experiment så brukar det i slutänden inte bli billigare för konsumenten - men leverantören kan säkert öka på sina marginaler så jag förstår att organisationen vill ha detta.

#3 • Uppdaterat: 2020-04-22 09:33
vv.13

Håller med.... Reformen borde skrotas för länge sedan. Timpriser upp över en natt.... Arbetskraftinvandring löser de mesta m låga faktiska löner. Ägaren tjänar ordentligt. Explosion av lycksökare m kortlivade företag som erbjuder usel kvalité och inte tillför statskassan ngt.... Snarare tvärtom då Lönegaranti går ut efter konkursen året efter.... Stor övertro på denna reform tyvärr.... Media tycks av ngn anledning inte vilja rota i det hela.... Alla partier är ju för det hela utom vänster om jag minns rätt.... Kanske en av anledningarna till ointresset.... Statistik saknas helt för att det skulle blivit flera vita jobb.... De finns såklart men totalt sett har sektorn blivit glödhet pga efterfrågan och svartarbete är mkt stort. Dock märker inte kunden det såklart.... Han betalar ju bara sin faktura och tänker inte vidare....

#4 • Uppdaterat: 2020-04-22 11:18
Styggavargen

Hela skattesystemet och ekonomiska reformer måste förändras, det går inte som privatperson anlita företag idag. Det blir för dyrt, och många företag tvingas antingen fuska eller göra offerter som är duktigt saltade. Många gånger jag anlitat företag för att fixa saker hemma så har man fått prata igenom offerten, mycket saker som inte kan förklaras när man går in på detaljer. Företag tror jag i många fall slänger ut ett pris som är långt över vad det egentligen kostar, och kunderna ifrågasätter inte heller priset så uppdraget går i lås. På senare tid har jag fått köpa in material själv, elkablar ...olja till verkstaden eftersom de tar 200-400% i marginal på sakerna. Varför betala 1200 kr för 4 liter motorolja som jag själv kan köpa för 500 kr? Eller 3000 kr för elkabel, som jag köper själv för 1200 kr.... och så fortsätter det. Timpriserna inom vissa branscher är också problem, du får betala 1500 kr/timme för en bilmekaniker... är det rimligt? Att införa subventioner och ROT mm... är bara plåster på såren...det fixar inte orsaken till att såret finns där. Alla subventioner drar marknaden snett, och vi skattebetalarna betalar för en väldigt ineffektiv reform. Jag lovar, gjorde alla rätt för sig och betalade skatt (låt oss säga 20% rakt över)...så nog fasen skattekistan varit fylld till brädden. Företag betalar knappt skatt, de "fuskar" och gör otroligt komplicerade manövers för att just slippa de höga skattenivån.

#5 • Uppdaterat: 2020-04-22 11:45
Svenne60

Håller med alla ovanstående, särskilt "Styggavargen" men RUT avdrag på bilverkstad tror jag ändå kan vara bra en kort tid, max 3 - 4 veckor, sedan kommer priserna att anpassas till den nya nivån med motsvarande höjning som avdraget ger i "rabatt" för kunden. Rent generellt så har vi ett skattesystem där det inte lönar sig att ta hjälp av andra, vilket gör att "gör de själv" är det mest lönsamma, utom för de med riktigt höga löner. Man utbildar sig till hantverkare inom flera områden, t.ex. jag har bygg mitt garage själv, servar och reparerar mina fordon själv så långt det går, renoverar lägenheten själv, syr själv osv. Sedan är de inte roligt att bli behandlad som en komplett idiot som man blir hos en auktoriserad bilverkstad.

#6 • Uppdaterat: 2020-04-23 09:37
glimma-48

Stygga Vargen: Vad har det tagit åt dej? Plötsligt skriver du ett inlägg som är fullt av sansade förnuftiga åsikter mil från dina vanliga enkelspåriga inlägg. Grattis!! Försök nu bara också förstå att SUV/MPV är mycket naturligare än go-kart inspirerade bilar. Jämför gärna mellan en stol avsedd för köks-/matbord med en soffa för soffbord. Lägg sedan ner ditt "evighetskrig". Lycka till!!

#7 • Uppdaterat: 2020-04-23 17:20
FullBrew

Stöden/bidragen började redan på 80 talet med stöd för braskaminer som steg till det dubbla priset från <>5000kr
---------------
Ericsson i ubbhullt delar uppgifterna om meningslösa bidrag som utnyttjas av företag m.fl.

7. Bidrag till elcyklar, elmoppar och utombordare
Under tre år la regeringen en halv miljard på stöd till elcyklar, elmoppar och eldrivna utombordare. Men det enda som hände var att priserna på dessa varor sköts i höjden och ingen analys av klimatnyttan gjordes.

8. Lämna tillbaka cykeln, behåll bidraget
Elcykelbidraget ledde till en fuskhärva där människor lämnade in förfalskade kvitton på elcyklar till Naturvårdsverket. Hur många bedragare som fick 10 000 kronor för elcyklar de aldrig köpte vet man inte eftersom det endast gjordes stickprovskontroller.

M.m.

Sök gärna på slöseriombudsmannen för skrämskott av de mesta idiotierna i sverige och inga ansvar tas av någon för detta.

#8 • Uppdaterat: 2020-04-25 22:36
Carl Trefalt

Det går aldrig MP med på..................

#9 • Uppdaterat: 2020-04-27 23:31
Bo Håkansson

Allt skall bidra(g)s. Bilverkstäderna får jobben efter Corona- då blir det köer. Den som behöver reparera/service kommer göra det ändå - fast senare. Sluta med alla dessa tramsbidrag. Ladan är inte oändlig - även om många verkar tro det.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.