I slutet av april ska Transportstyrelsen presentera sin utvärdering av den så kallade sms-lagen. Enligt Motormännens tidning Motor är en majoritet av ledamöterna i Trafikutskottet positiva till en skärpning av lagen.
Av de ledömöter som Motor frågat svarar en klar majoritet att de vill skärpa reglerna kring att använda mobiltelefon när man kör bil. Den nuvarande lagen som förbjuder förare från att använda telefonen på ett sådant sätt att det inverkar menligt på uppmärksamheten har visat sig vara ineffektiv och väldigt få förare lagförs för att ha rattsurfat trots att allt fler medger att de använder telefonen när de kör. Sverige är i dag det enda EU-landet som inte har ett förbud mot handhållen mobiltelefon eller liknande.
– Det är dock inte så enkelt att man med krav på handsfree blir av med problemet. Däremot blir det sannolikt enklare för polisen att övervaka och ur bevisningssynpunkt, säger Transportstyrelsens utredare Therese Malmström till Motor.
Diskutera: Vad tycker du om telefonförbud i trafiken?
– Det är dock inte så enkelt att man med krav på handsfree blir av med problemet. Däremot blir det sannolikt enklare för polisen att övervaka och ur bevisningssynpunkt, säger Transportstyrelsens utredare Therese Malmström till Motor.
Diskutera: Vad tycker du om telefonförbud i trafiken?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hårdare lagar kommer inte att hjälpa. Mobilen är som en drog för de allra flesta och något de inte kan vara utan. Jämför med rattonykterhet/rattfylla. Slutar folk att köra påverkade trots att straffen för rattfylla är påfallande höga. Nä just det....
Förbudet riskerar även att bli helt tandlöst om det inte finns resurser till att övervaka att förbudet efterlevs. Och idag saknas medel att till och med ta fast de allra värsta brottslingarna. Att polisen då skulle lägga resurser på mobilknappande bilförare är en utopi. Förutom som ren PR första veckan som förbudet införs. Men sedan är det fritt fram att knappa vidare...
En del kanske skaffar handsfree, dom redan laglydiga ,övriga bryr sig knappast
Saftiga böter lär nog hjälpa en del i alla fall, det syns ju ganska lätt om någon tjafsar i telefon eller knappar på den när de kör bil.
Själva pratandet är inte det primära utan när de har telefonen i ena handen har de bara 1 hand över till att sköta styrandet, växlandet, blinkers o.s.v. och det är inte tillräckligt. Ganska pinsamt att vi som enda land i EU inte har en lag som förbjuder handhållen mobil.
"Sverige är i dag det enda EU-landet som inte har ett förbud mot handhållen mobiltelefon eller liknande."
Ja vi är som vanligt sist ut när det gäller vettig lagföring.
Men att bläddra bland menyer och fingra på en pekskärm för att t.ex. minska instrumentbelysning eller ändra kupe`temp. ska vara tillåtet,
Var finns logiken?
Håller med saabnisse. Och tycker att det även ska vara förbjudet att äta glass under körning.
kan alla andra EU länder ha ett förbud så måtte väl lilla Sverige också klara det , hur svårt kan det vara,vi har alldeles för svaga politiker, som bara jamsar med, och tillsätter en massa utredningar, som tar 100 år innan de är klara.
Det är bra med mobilförbud under körning men efterlevnaden kommer inte vara stor eftersom risken att åka ditt är i princip nolll för att det inte finns några poliser ute som kollar detta.
@systemet: orsaken stavas aggressivt lobbyarbete av svensk industri. Tidigare var det telekom med Ericsson. Ett mobilförbud bakom ratten skulle inverka kraftigt på försäljningen av mobiler varvid svenska jobb skulle hotas. Idag är det Volvo som driver lobbandet. För trots att Volvo gärna vill utmåla sig som världens säkraste bilar så vill de inte ha ett mobilförbud. Tvärt om. De vill istället framhäva sin teknik Pilot assist som hjälper föraren att styra bilen, så att denne kan fortsätta att fippla med sin telefon och inte behöver ha ögonen på vägen. Pilot assist är standard i några av Volvos modeller och därför ett försäljningsargument mot konkurrenterna som tar bra betalt för denna funktion. Med ett mobilförbud skulle funktionen i många fall bli överflödig och ingen fördel för Volvo längre.
Visst är det alltför många som missbrukar detta, speciellt de som sms:ar under körning.
Men som nisse sp riktigt påpekar så var är logiken att samtidigt inte förbjuda fipplande med pekskärmen?
Nä, mer synliga poliser på vägarna som slår ner på dåliga förare, (mobilmissbrukare inräknade), istället för dagens ensidiga jakt på folk som ligger fem km för fort på fina vägar.. En utopi tyvärr.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.