Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) har nu publicerat en studie om förarutbildningen i Sverige.
– Våra fyra delstudier visar att det finns behov av en omfattande förändring av förarutbildningen, säger Sonja Forward, forskare på VTI.
VTIs studie gjordes för att ge en "djup och bred kunskapsbas om dagens förarutbildning" och bestod av både enkätundersökningar och statistikanalyser. Resultaten visade att diskussionen om förarutbildning och förarprov i dag fokuserar på tid och kostnad snarare än kvalitet, vilket förstås inte är bra för trafiksäkerheten.
För att komma till rätta med problemen föreslår VTI fler obligatoriska moment som är svåra att göra privat i förarutbildningen, exempelvis halkkörning, tät trafik, omkörning och miljövänlig körstil. De rekommenderar också att elever som utbildar sig privat ska ha kontakt med en trafikskola för att kunna minimera felaktig inlärning i ett tidigt stadium.
– Vi tycker också att man borde utreda möjligheten att införa en obligatorisk provuppkörning på trafikskola innan det riktiga förarprovet genomförs, vilket kan vara till stor hjälp för eleverna, säger Sonja Forward.
VTI vill också se en mer likställd trafiklärarutbildning i hela landet och förstärkt tillsyn av trafikskolor och trafikövningsplatser med betoning på tips, råd och diskussion. Även förarprovet bör ses över, menar VTIs forskare; det nuvarande systemet där teoriprov och förarprov måste göras på kort tid kan orsaka nervositet och stress och gör att elever bokar ny uppkörning trots att de inte är redo.
– Vi rekommenderar också åtgärder för att öka körkortstagarnas förståelse för provresultatet. Alldeles för många av dem som underkänns utgår ifrån att de inte gjort något allvarligt fel eller att förarprövaren varit för hård. Erbjud körkortstagare med svår nervositet ett speciellt körprov, säger Sonja Forward.
Diskutera: Hur tycker du att förarutbildningen kan förbättras?
För att komma till rätta med problemen föreslår VTI fler obligatoriska moment som är svåra att göra privat i förarutbildningen, exempelvis halkkörning, tät trafik, omkörning och miljövänlig körstil. De rekommenderar också att elever som utbildar sig privat ska ha kontakt med en trafikskola för att kunna minimera felaktig inlärning i ett tidigt stadium.
– Vi tycker också att man borde utreda möjligheten att införa en obligatorisk provuppkörning på trafikskola innan det riktiga förarprovet genomförs, vilket kan vara till stor hjälp för eleverna, säger Sonja Forward.
VTI vill också se en mer likställd trafiklärarutbildning i hela landet och förstärkt tillsyn av trafikskolor och trafikövningsplatser med betoning på tips, råd och diskussion. Även förarprovet bör ses över, menar VTIs forskare; det nuvarande systemet där teoriprov och förarprov måste göras på kort tid kan orsaka nervositet och stress och gör att elever bokar ny uppkörning trots att de inte är redo.
– Vi rekommenderar också åtgärder för att öka körkortstagarnas förståelse för provresultatet. Alldeles för många av dem som underkänns utgår ifrån att de inte gjort något allvarligt fel eller att förarprövaren varit för hård. Erbjud körkortstagare med svår nervositet ett speciellt körprov, säger Sonja Forward.
Diskutera: Hur tycker du att förarutbildningen kan förbättras?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Den viktigaste egenskapen , ett gott omdöme, verkar många sakna.
Det känns som om trafikskolorna beställt rapporten... de vill ju ha mer av kakan. Idag är körkort redan snuskigt dyrt i körskola, och det är inte konstigt att många kör så mycket privat som möjligt. Dessutom ingår redan en viss utbildning i samband med handledartillståndet. Det läggs mycket tid och prov på saker som inte har med trafiksäkerhet att göra, som t.ex. utsläpp. När jag tog körkort var inspektörerna extra hårda mot dem som kör väldigt lite/inte alls i körskola. Man underkände på flummiga grunder, allt för att tvinga in folk i körskola. Jag hoppas verkligen att det inte är likadant idag... När det gäller MC har man konstiga prov, på "fel" MC och knappast anpassat för de mindre personerna. Hur många gör en "garagesväng" i verkliga livet? Hur många väljer en hoj där man inte räcker ner?
Att körskolor vill ha mer av "kakan" är inte så konstigt för många ungdomar idag väntar eller struntar i att ta körkort för att det är så dyrt redan men också troligen för att de ser att bilister pungslås kontinuerligt och att äga en bil är trots allt redan ganska dyrt. Visst det är en prioritering och många har råd men det är ändå inte direkt billigt att äga en bil idag och dyrare lär det bli med alla nya skatter vi påförs.
Man kanske skulle lägga in teori-delen i gymnasieskolan som ett separat ämne.
Alla måste ju ändå kunna trafikreglerna, så varför inte ha det som ett obligatoriskt ämne.
Sedan om man vill ta körkort så tar man de praktiska delarna via körskola alt privat.
LC4ever har helt rätt. Även om man inte tar körkort (=cyklister) så är det bra att kunna trafikreglerna. Plus att det kanske ger fler ungdomar just den där kicken som behövs för att skaffa körkort. Något många arbeten kräver. Lite ursvensk solidaritetspolitik?
Lite löjligt att påstå att gå i körskola är för dyrt. Jag ser alltför många ungdomar blossande på cigaretter. Där ser det inte ut att vara något problem med kostnaden, vilket säkert under ett år kostar betydligt mer. Alla mina barn har gått i körskola, kombinerat med privat mängdträning. Privat uppkörning borde förbjudas, en bilförare är inte en pedagog även om han/hon är duktig som bilförare. En annan aspekt är svartjobb. När jag gick handledarutbildning, såg jag flera märkliga kombinationer. En handledare med flera elever.
En orsak till de fallande resultaten är svartutbildningen. Det finns i många svenska städer ett omfattande nätverk av svarta trafikskolor. En outbildad person som med en målad bil med röda skyltar kan ha flera hundra elever. Rekryteringen av elever sker oftast vi någons kusin eller släkting som känner någon av dessa personer. Dessa svartbilar går dock relativt enkelt att skilja från riktiga trafikskolor genom att studera hur de uppför sig i trafiken. Ofta lär de ut rent felaktigt trafikbeteende. Men som eleven tro är det riktiga och blir därför senare kuggad på uppkörningen.
hultarn,
De värsta konstigheterna på mc är borta. Det var det som fick folk att se rött när det kallades för feminism att anpassa reglerna för fysiskt mindre förare.
Att kunna krypköra är inte så dumt på mc.
Visst sjutton är det dyrt med körkort och jag kan förstå att man försöker lindra smällen i plånboken genom att köra privat eller med icke godkända skolor.
Som handledare får man max ha 15 elever samma tidsperiod. Ändå en lindring mot för några år sen när man tvunget skulle gå handledarutbildning för varje elev. Jag tror ju det hade varit bra med ett antal mellan 1 och femton, exempelvis max fyra som skulle kunna vara en stor syskonkull.
LennartJ. Lite kategoriskt tycker jag nog. Snittpriset för körkort 2016 var runt 15000kr och där ingår dessa för dig förhatliga privatister. Exkludera dessa och snittet går upp en del till. Inte ovanligt att det passerar 20-25000 i storstad om du inte får en chans att köra hemma. Det är mycket för många. Runt 60% av de yngre har körkort så du kan knappast säga att de övriga 40% har rökt bort sina chanser.
Till äldsta dotter har vi sagt att vi betalar halva körkortet men att andra halvan får hon stå för, just för att ta det på allvar.
Mina barn fick sina körkort betalade av oss föräldrar mot att de inte började röka. Nån socialakrobat skulle säkert kalla det utpressning - jag tycker det är enbart vettigt...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.