I fjol blev det obligatoriskt att testa utsläpp och förbrukning på personbilar och lättare lastbilar enligt WLTP. Denna metod är mer verklighetstrogen än den gamla, NEDC-normen.
Nu står det klart att även nyregistrerade husbilar måste ha WLTP-värden, och dessa kommer att ligga till grund för att beräkna hur hög skatten på fordonen blir. Detta skriver Transportstyrelsen i ett pressmeddelande.
– Husbilsköpare ska vara uppmärksamma på att WLTP-värdet kommer att påverka beskattningen för helt nya husbilar. Därför bör man kolla utsläppsvärdet med sin återförsäljare, säger Jonny Geidne på Transportstyrelsen.
I juli 2018 infördes nya skattesystemet bonus-malus, som belönar fordon med låga utsläpp och straffar de som släpper ut mycket. Malusen är extra hög de tre första åren. Enligt beräkningar från Vi Bilägares systertidning Husbil & Husvagn skulle skatten på en ny husbil som registrerats efter 1 september 2019 kunna bli uppemot 28.000 årligen kronor de tre första åren.
På Transportstyrelsens hemsida kan man undersöka hur stor fordonsskatten blir på ett fordon genom att fylla i koldioxidvärde och uppgift om drivmedel.
Beslutet om WLTP-tester för husbilar har skickat svallvågor genom branschen. Enligt Jönköpingsposten varslar Husvagns- och husbilstillverkaren Kabe i Tenhult 25 anställda om uppsägning.
– Orderingången är relativt bra fortfarande, men i tisdags fick vi besked att regeringen kommer att höja skatten rejält senast årsskiftet. Vi pratar då om en höjning från 14.000 kronor till runt 28.000 per år per nyregistrerad husbil. Det är mycket, säger Alf Ekström, vd på Kabe, till Jönköpingsposten.
Diskutera: Hur tror du att det kommer att gå för husbilsbranschen i och med skattehöjningen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Även husbilsbranschen kommer att tvingas ställa om mot mindre miljöpåverkande drivmedel.
Använd bilen, hyr en stuga istället? Så slipper du åka runt med en stor husbil.
Dessa används väl sällan så stor del av året, så borde väl inte påverka alls i den omfattning som artikeln får det att framstå som. Men det är ju helt klart att branschen nu måste jobba på att sänka sina utsläpp.
Om man tänker lite längre så är det nog egentligen inte så hållbart att köra runt med ett hus för (oftast) nöjes skull, om vi inte hittar någon radikalt annorlunda energikälla..
När jag fick för mig att "investera" i ett mobilt friluftsliv för några år sedan tog jag höjd för problemen med koldioxidutsläpp och köpte en lätt husvagn. Dragfordonet kan därmed bytas mot det som gäller för stunden. En husbil går i viss mån också att anpassa men det är svårare. Dock kommer elektrisk framdrift från flera lätta lastbilstillverkare framöver - Fiat, PSA, VW, Mercedes osv.
Instämmer i att det är helt perverst att åka runt med ett hus på släp, husbil eller husvagn. Det är få ställen man skall till som inte har ett rum att hyra.
Med det sagt så njut gärna av vilka husbilar som amerikanarna åker runt i, helt utan skatter. De är nog glada om vi sparar in några droppar så att de kan dricka upp dem istället:
https://blog.campingworld.com/rv-basics/finding-your-rv/the-5-most-luxurious-rvs/
"As the most expensive coach on the market, the Marchi Mobile eleMMent Palazzo Superior is unlike anything you’ve seen—at least outside of science fiction. Starting from the cyclopean cockpit, which was inspired by helicopter windshields (which can darken in two steps at the push of a button), to its retractable Sky Lounge with integrated furniture and radiant floor heating, it’s the ultimate in luxury. And no detail has been overlooked, from the bar, wine cabinet and icemaker, large screen TV, to the Italian bed linens and adjoining spa with a glazed rainfall shower."
Bara i USA säljs det närmare 500 000 RV´s per år.
.
Där är äntligen en skattehöjning som aldrig kommer drabba mig.
Helt stört att betala 28 lax om året på ca 300 mil! Det är verkligen inte här miljöproblemen ligger..
Jag förmodar att husvagns folket i större utsträckning köper husbilar nuförtiden. På ett sätt logiskt, man slipper koppla på ett släp och kan köra lite fortare.
mw73 #8
Årsskatten är 28 papp, eller 2300kr/månad
Så blir väl kanske en eller två månaders skatt som dom flesta som har husbil betalar. Resten av tiden står väl bilen avställd.
Ähum, min första tanke är varför skulle husbilar inte omfattas av skatt baserad på WLTP?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.