Jimny är en omtalad liten bil som nu står inför sin fjärde generation, Suzuki har släppt ett långt klipp om denna nyhet.
Nya Jimny förväntas ha offentlig presentation senare i sommar och efter omfattade förhandsvisningar ser den ut att få ett tuffare utseende i stil med moderna SUV:ar och uppdaterat chassi. Moderniseringen har snabbt gett den lilla bilen ny uppmärksamhet, men vi på redaktionen minns den bäst från ett intressant undanmanöverprov.
Suzuki har släppt en minst sagt omfattande introduktionsvideo till bilen som är över 20 minuter lång. Tyvärr är den på japanska, men man kan ändå urskilja en del information från den - bland annat att den kommer i det alternativa utförandet Sierra.
Den senare har större dimensioner och även en större motor, en radfyra på 1,5 liter medan ordinarie Jimny nöjer sig med en trecylindrig.
Diskutera: Vad tycker du om nya Suzuki Jimny?
Suzuki har släppt en minst sagt omfattande introduktionsvideo till bilen som är över 20 minuter lång. Tyvärr är den på japanska, men man kan ändå urskilja en del information från den - bland annat att den kommer i det alternativa utförandet Sierra.
Den senare har större dimensioner och även en större motor, en radfyra på 1,5 liter medan ordinarie Jimny nöjer sig med en trecylindrig.
Diskutera: Vad tycker du om nya Suzuki Jimny?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En lätt moderniserad LADA Niva.
Biltypen som sådan blir ganska jobbig om man vill transportera sig en längre sträcka på svenska motorvägar men på grusstigar på Kreta fungerar den ypperligt. Gärna i taklöst utförande.
Hade en sådan här några dagar i början av 1990-talet och det är bland det otäckaste som man kan tänka sig på vägar om man vill åka över 70!
I staden och i terränglådan däremot är det som pinjong skriver mycket bra.
Härligt! Exakt som en SUV skall vara. Som pinjong skriver här ovan vore det häftigt med en taklös version också. Samt gärna en där hela interiören tål vatten så man kan spola av den med slangen.
.
.
Körde en sj 413 i slutet på 80-talet på jobbet. Det var nog så nära en Willys jeep man kunde komma. Hopplöst trött ute på vägen och hörselskydd var närmast ett krav över 50-60km/h. Vid ett tillfälle skulle framkomligheten testas på en sur äng. Lyckades köra fast trots lågväxel och "äkta" 4wd. Som tur var hade vi en 14 tons bandgrävare några 100m bort i skogen som fick agera bärgare.
Men jag har alltid haft en förkärlek till robustheten och enkelheten hos dom gamla Suzukijeeparna. Det är ju nästan som miniatyrtraktorer. Hade jag haft en gård så hade det nog stått en Suzukijeep i ladan.
Jädrans vilken fin form, hoppas den är lika bra som den ser ut.
Euro NCAP?
Funkar säkert bra om man ständigt kör på grusvägar och i låga farter, så man undrar hur många som har ett sådant behov och vem denna bilen riktar sig till?
Om folk betalar flera hundra tusen mer för en Volvo istället för Skoda utan att behovet finns lär det även finnas de som gärna betalar mer för "brukskänslan". Det är inte behovet som styr i majoriteten av bilaffärerna utan "känslan", annars skulle enbart Dacia säljas i Sverige :)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.