Varannan dag måste innevånare i den indiska megastaden lämna bilen hemma.
Indiska huvudstaden inför varannandagspolicy för privatbilister.
Delhi har världens mest förorenade luft, enligt WHO. För att minska luftföroreningarna, som skapar en miljö som lokala myndigheter liknar vid att bo i en gaskammare, införs körförbud för privatbilister med start 1 januari 2016.
Då får bilar med udda, respektive jämna registreringsskyltar enbart köras varannan dag. Nyhetsbyrån TT skriver att det finns 8,5 miljoner fordon i den indiska huvudstaden med drygt 25 miljoner innevånare, och varje dag rullar 1 400 nya fordon ut på gatorna.
Då får bilar med udda, respektive jämna registreringsskyltar enbart köras varannan dag. Nyhetsbyrån TT skriver att det finns 8,5 miljoner fordon i den indiska huvudstaden med drygt 25 miljoner innevånare, och varje dag rullar 1 400 nya fordon ut på gatorna.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det här systemet provade man i Aten för flera år sedan.
Det resulterade att många köpte en bil till med olika slutsiffra på regskylten och de mindre bemedlade skaffade sig extraskyltar.
Det blev ingen märkbar skillnad på luften, fortfarande gul torr dimma.
Måtte inte nåt kommunalråd från Linköping läsa detta... Då kommer det snart finnas studier som visar hur bra det är och hur bra det kommer funka här ;)
Välståndets baksida! Det hjälper väl inte att många inte har en aning hur man kör bil. Vi fastnade vid en järnvägsövergång där man ställt sig på både höger och vänster sida av vägen på båda sidor. När bommarna gick upp blev det cirkus!
Sch. Inga mer tips nu. Snart införs det väl på Hornsgatan i Stockholm (med följden att trafiken ökar ytterligare på alla smågator runtomkring). Sedan kanske bättre gatusopning och att inte mäta precis vid busshållplatsen (hörsägen) skulle ge bättre effekt?
Och var det inte så i Aten att den extra bilen var en skrothög utan typ katalysator?
Gäsp, man kan tycka så, men 0 räknas som jämn så att det blir lika många jämna som ojämna siffror.
Henke, ofta var det likadant med förstabilen!
Sedan kunde man ha en tredje bil som bara nyttjades helger till finåkning med familjen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.