Sydkoreanska SsangYong har haft det tufft ekonomiskt den senaste tiden. I december 2020 kom uppgifter om att biltillverkningen var hotad eftersom de missat en betalning på 450 miljoner kronor.
Nu har det gjorts en stor omstrukturering och företaget går ut med information om att man letar en ny investerare. Som en del i vad SsangYong kallar för en "självhjälps-plan" introduceras den första helt eldrivna modellen. SsangYong Korando e-Motion är en suv med samma namn som en redan existerande modell med förbränningsmotor. Korando är med sina 4,41 meter i längd i samma storleksklass som Volvo XC40, Volkswagen T-Roc, Peugeot 3008 och Kia Niro.
Produktionen av elektriska varianten av Korando inleddes den 14 juni och planerad Europaintroduktion är satt till oktober 2021. Först därefter lanseras modellen på den inhemska marknaden i Sydkorea. Tidsplanen beror enligt SsangYong helt på tillgången på halvledare, som är en bristvara inom bilindustrin.
– Vi skapar ett starkt fäste för företagsrehabilitering genom sammanslagning och förvärv och satsar vårt allra bästa på utveckling av nya bilar genom att ta itu med de snabbt föränderliga fordonstrenderna. Dessutom utökar vi utbudet av miljövänliga bilar och upptäcker framtida tillväxtmöjligheter, såsom nya affärsmodeller och förbereder för förnyad konkurrenskraft, säger Yong Won Chung, chef på SsangYong Motor.
I SsangYongs framtidsplaner finns ytterligare en elsuv i lite större format än Korando e-Motion som de planerar att lansera 2022. Den här modellen är än så länge på konceptstadiet och har arbetsnamnet J100. Även en eldriven pickup planeras.
SsangYong säljs i Sverige, men inte i några större volymer. De senaste 5 åren har lite mindre än 1000 exemplar registrerats in, enligt Bil Swedens siffror, och populärast är småsuven Tivoli.
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.