För att minska ner antalet olyckor vid järnvägsövergångar kommer Trafikverket nu sätta upp skyltar på insidan av bommarna.
Enligt Trafikverkets statistik så dör eller skadas 16 personer varje år i olyckor vid järnvägsövergångar. För att minska ner på dessa olyckor ska nu alla bommar förses med en skylt med texten "Kör igenom bommen – Stanna inte på spåret". Alla järnvägsövergångar ska också förses med ett identifikationsnummer som ska underlätta för trafikanter att anmäla fel på övergångarna.
– I en stressad situation kan det vara svårt att fatta rätt beslut. Texten "Kör igenom bommen" hjälper trafikanten att samla tankarna. Många tror inte att det går att köra igenom bommarna, men de ger vika, säger Olle Mornell, Trafikverket.
Diskutera: Hur kan järnvägskorsningarna bli säkrare?
– I en stressad situation kan det vara svårt att fatta rätt beslut. Texten "Kör igenom bommen" hjälper trafikanten att samla tankarna. Många tror inte att det går att köra igenom bommarna, men de ger vika, säger Olle Mornell, Trafikverket.
Diskutera: Hur kan järnvägskorsningarna bli säkrare?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag skulle rekomendera att köra genom bommen som trafikverket föreslår, men har man inte motorn igång och sinnesnärvaro att på sekunden komma iväg så kliv bara ut och se till att få rejält med avstånd från bilen då delar av bilen kan flyga iväg och träffa en långt från där bilen stod när tåget träffar bilen. Bommarna är gjorda veka med flit för att man skall kunna köra igenom dom lätt, det går att köra genom bommarna med bara hjälp av startmotorn i bilen. Men chansa inte tåget klarar sig och man blir inte skyldig några pengar vid en olyckshändelse. Det är stor skillnad på vikten på tåg och andra fordon så när en bil fastnade i fotstegen på dieselloken så märkte man inte av det förän växlaren ropade att en bil hängde kvar på fotsteget när bilägaren någon gång parkerat för nära industrispåren.
Jag skulle rekommendera alla som närmar sig ett järnvägsspår att se efter om det hörs någon ljudsignal och om bommarna är på väg ner. Det är bland det första man lär sig i körskolan. Om man inte har förstånd nog att uppmärksamma att det kommer ett tåg ska man sluta köra bil och sälja bilen.
Ett annat bra tips är att alla som kör bil i Sverige tar körkort, då det står i körkortsboken för SAMTLIGA behörigheter utom A...
Nu verkar inte alla bilister vara så rädda om sitt eget och andras liv då många kör förbi halvbommer likt följa John, inte mycket bevänt med fantasin hos vissa tyvärr . Sedan kan man ha otur och hamna på spåret på grund av halka eller bil som tjuvstannar på övergången ( dieselbil förstås).
Det händer även att det är fel vägskyddsanläggningen och bommarna så att dom inte går ner när tåget kommer och då skall föraren som framför tåget försöka stanna innan vägövergången om möjligt och även ge tåg kommer med tyfonen ( upprepade signaler) som kanske bilister med hörlurar intryckta i öronen aldrig hör vilket är beklagligt.
Om man inte ser andra skyltar i trafiken såsom hastighetsskyltar, lämna företräde skyltar är det väl ganska naivt att tro att man i denna stressade situation skulle hinna läsa en skylt. Skrivbordskonstruktion utan värde som mycket annat från trafikverket.
Focus - då vill vi gärna höra vilken lösning som är bättre den gång en bilförare är i den situationen. Ja - PREVIA har ju redan föreslagit att man skall lämna bilen vilket är en lösning men det måste väl vara bättre med den text som föreslås än att fortsätta som det är idag - om det så bara räddar ett enda liv...
Pi jag tycker Focus har rätt, i en sån här stressad situation är det väl bättre att ha så stabila bommar att de inte går att köra genom.
Men det är ju lite kärvt om man befinner sig mellan bommarna, då är det nog bra med halvbommar.
Men det är väl inte här de stora problemen finns, det är ju vid de obevakade järnvägskorsningarna som helt saknar signaler.
Är det inte bättre att bromsa och stanna innan bommen istället för att köra igenom den? Varför ens ha en bom om man ska köra igenom den? Och vad händer om tåget kommer då? Idén med bommar är ju att varna för att ett tåg kommer, hela idén faller ju om tanken är att man ska köra igenom bommen - då riskerar man ju bara att träffas av tåget som kommer rusande på spåret.
@ Raphael
Du är rejält ironisk nu va?
Men jag förstår Raphael. Jag tror faktiskt att det är bättre att smacka in i en bastant bom än att krocka med tåget.
I min enfald inbillar jag mig att det finns större möjlighet att klara sig bättre då.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.