Nästa artikel
Konsumentverket granskar dubbla avtal vid privatleasing
Nyheter

Konsumentverket granskar dubbla avtal vid privatleasing

Publicerad 27 april 2023 (uppdaterad 27 april 2023)
Flera bilköpare som slagit till på en privatleasad bil har fått skriva under ett extra avtal med högre månadskostnad än vad som stod i annonsen. Nu vill Konsumentverket reda ut vem som är ansvarig.

Det har varit mycket debatt kring privatleasing av bilar de senaste månaderna. När räntorna steg blev även månadskostnaden betydligt högre för många som privatleasar sin bil.

Konsumentverket får in många anmälningar om privatleasing. Några av dem har klagat på att månadskostnaden i exempelvis en bilannons marknadsförs som ”fast”, men att bilköparen måste skriva under ett särskilt avtal när bilen ska hämtas ut där månadskostnaden plötsligt blir rörlig.

I ett av fallen inleds nu ett så kallat tillsynsärende angående vilseledande marknadsföring där Konsumentverket vill ta reda på vem som är ansvarig – bilhandlaren eller kreditgivaren. De har nu knappt två veckor på sig att svara.

Tillsynsärendet innebär inte per automatik att något av företagen pekas ut för att ha gjort fel. Konsumentverket har skickat brevet för att ta reda på vilket av företagen som ansvarar för erbjudandet och avtalet.

Vid bilköpet lockades köparen med en ”fast” leasingkostnad på 2 995 kr/mån i 36 månader. Men när bilen skulle lämnas ut fick kunden skriva på ytterligare ett avtal som innebär en högre månadsavgift på 3 185 kr/mån – och som dessutom är rörlig.

Bolagen får nu förbereda ett svar till Konsumentverket och sedan tas beslut om hur ärendet ska tas vidare.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (15)

  • 2 maj 2023 De flesta har väl bättre…
  • 2 maj 2023 Ska man lägga 500 kkr…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.