Nästa artikel
Konkurrenterna hakar inte på Teslas ”trängselavgift”
Nyheter

Konkurrenterna hakar inte på Teslas ”trängselavgift”

Publicerad 2024-08-13 06:45 (uppdaterad 2024-08-15 11:05)
Tesla tar extra betalt av elbilister som glömmer koppla ur laddsladden i tid. Men hos konkurrenterna finns inte den här typen av avgift – ännu.

Artikeln har uppdaterats (se nedan).


Tesla har sedan flera år en så kallad ”köavgift” vid sina snabbladdare. Den som blockerar en laddstolpe för länge, när bilen är fulladdad, får betala en straffavgift på mellan fem och tio kronor per minut.

Det kan snabbt bli ganska dyrt för den som råkar glömma bort laddningen under exempelvis en matpaus.

Tanken är att öka omsättningen på bilar vid snabbladdaren för att den inte ska bli en parkeringsplats. Trängselavgiften tas ut för varje extra minut som bilen är inkopplad till en Supercharger. Om bilen däremot flyttas inom fem minuter slipper föraren betala. Avgiften tas ut bara när stationen är minst halvfull med bilar, och den dubblas när stationen är helt fullbelagd.

Det stora laddnätverket Electrify America i USA inför nu dels en maxgräns på 85 procents laddning, dels en straffavgift om bilägaren inte kopplar ur sin bil inom tio minuter.

Hos flera stora snabbladdningsnätverk slipper föraren betala straffavgift om bilen står kvar för länge. Foto: Circle K

Men flera av de konkurrenter till Teslas Supercharger-nätverk som Vi Bilägare varit i kontakt med har hittills inte valt att haka på Teslas grepp.

– Vi ser generellt att våra kunder lämnar stolpen i tid och hjälper varandra. Vi vill ha en enkel prissättning, så kunderna vet vad de betalar för i förväg och får sinnesro, säger Lisa Öhrqvist på OKQ8:s kommunikationsavdelning.

Ionity är inne på samma spår och vill utbilda elbilsförarna om att bilen laddas effektivast mellan 20 och 80 procent i stället för att införa straffavgift. Detsamma gäller hos Circle K.

– Vi litar generellt på folks omdöme och tipsar om att bara ladda upp till 80 procent och hellre stanna en extra gång, om det är möjligt, säger kommunikationschefen Erica Söderlund.

Recharge har inte heller någon köavgift, men öppnar för att eventuellt införa det senare.

– Vi ser kontinuerligt över vårt erbjudande för att det ska vara hållbart och så bra som möjligt för våra kunder, och i samband med det utvärderar vi många olika sorters lösningar, inklusive ”köavgift”. Dock har vi i nuläget inte det, säger David Lincoln Blom, strategisk marknadschef på Recharge.

Elbolaget Eons laddnätverk har dock förseningsavgift efter 45 minuter, oavsett laddnivå.

– Priserna finns i appen, säger Patric Elmén, presschef på Eon.


Uppdatering 14/8: Artikeln har uppdaterats med information om att Eon har förseningsavgift.

Uppdatering 15/8: Även Vattenfall har förseningsavgift vid sina snabbladdare, men har inte gett något besked till Vi Bilägare om hur hög den är.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (9)

  • 2024-08-13 21:56 Dunderkommentatorn skrev:…
  • 2024-08-13 20:23 J.L skrev: Gaston skrev:…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.