Öresundskraft vill bland annat förenkla laddning hemma.
Öresundskraft har bildat ett nytt företag tillsammans med en dansk partner, målet är att förenkla laddningen av elbilar och att expandera norrut.
Det kommunala energibolaget i Helsingborg, Öresundskraft, har bildat ett nytt svenskt företag som ska föra ut produkter på marknaden som underlättar laddningen av elbilar.
Företaget är en svensk version av det danska bolaget Clever som tillhandahåller produkter för laddning av elbilar till privatpersoner, företag och kommuner. Själva affärsidén handlar om att erbjuda exempelvis väggboxar för alla olika laddningssystem och standarder som olika biltillverkare använder.
– Vi kommer redan om ett år att ha ett 40-tal laddare längs större vägar i södra Sverige samt ett stort antal laddare hos fastighetsägare, på köpcentra och liknande, dessutom laddboxar hos villaägare, sa Öresundskrafts vd Anders Östlund efter tecknandet av den slutliga överenskommelsen med danska Clever.
Det nya företaget är helägt av Öresundskraft som framöver hoppas att fler kommunala energibolag ska gå in som delägare. Närmast förväntas Jämtkraft gå in och bredda ägarskapet vilket skulle kunna innebära förbättringar av möjligheterna till elbilsladdning norrut i landet.
Diskutera: Är det kommunernas ansvar att hjälpa till med elbilsladdningen?
Företaget är en svensk version av det danska bolaget Clever som tillhandahåller produkter för laddning av elbilar till privatpersoner, företag och kommuner. Själva affärsidén handlar om att erbjuda exempelvis väggboxar för alla olika laddningssystem och standarder som olika biltillverkare använder.
– Vi kommer redan om ett år att ha ett 40-tal laddare längs större vägar i södra Sverige samt ett stort antal laddare hos fastighetsägare, på köpcentra och liknande, dessutom laddboxar hos villaägare, sa Öresundskrafts vd Anders Östlund efter tecknandet av den slutliga överenskommelsen med danska Clever.
Det nya företaget är helägt av Öresundskraft som framöver hoppas att fler kommunala energibolag ska gå in som delägare. Närmast förväntas Jämtkraft gå in och bredda ägarskapet vilket skulle kunna innebära förbättringar av möjligheterna till elbilsladdning norrut i landet.
Diskutera: Är det kommunernas ansvar att hjälpa till med elbilsladdningen?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Eftersom elpriset (läs: elhandelspriset) är mycket lågt just nu och kommande år framöver, så behöver alla energibolag nya vägar att nå ut till presumtiva kunder. Elektrifiering av fordonsflottan är ett exempel på ett sådant steg, och varför skulle då inte ett kommunalt energibolag kunna bidra till detta? Det är ju en affärsidé - går det med förlust så avvecklar man väl det nya bolaget istället.
Ett exempel är statliga Vattenfall som säljer laddboxlösningar redan.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.