Nästa artikel
Koleos - långt ifrån en koloss
Nyheter

Koleos - långt ifrån en koloss

Publicerad 9 juli 2008 (uppdaterad 21 september 2010)

Renault Koleos är ingen koloss utan en rätt smidig kompakt-suv med bra fjädringskomfort. Med 4WD-teknik från Nissan hoppas Renault på framgång i en växande bilklass.

Det lär bli trångt i skogsbrynet framöver med bilar som har ett hjulpar i skogen och ett på asfalten.

Redan trängs där bilar som exempelvis Toyota RAV4, Honda CR-V, Hyundai Santa Fe, Land Rover Freelander, Subaru Forester och BMW X3. Nykomlingar som också vill ta plats är VW Tiguan, Ford Kuga, Citroën C-Crosser och Peugeot 4007.

Klassen för kompakta suvar har blivit ett riktigt getingbo och värre blir det. Senare i år väntas Audi Q5, Mercedes GLK och Volvo XC60. Det är den här konkurrensen som Renault Koleos står inför, en bil som kommer att säljas hos samma bilhandlare som Volvo XC60 och i vissa fall även Ford Kuga.
Renaults förra försök i 4X4-segmentet, Scénic RX4, floppade rejält och såldes bara drygt två år i Sverige. Vad har då Renault Koleos att komma med?

Mjukt avfjädrad
Fjädringskomforten är en av de främsta fördelarna. Koleos är mjukt avfjädrad och rullar rätt tyst och behagligt även på usla grus- och asfaltvägar i Marocko. Den borde knappast gå sämre på dåliga vägar i svensk glesbygd. Den långa fjädringsvägen gör att Koleos kränger lite i kurvor, men väggreppet är ändå bra.

Styrningen är bättre än i flera andra Renault-modeller. Den manuella växellådan är däremot en besvikelse, oprecis och med långa slag. Automatlådan har vi inte haft möjlighet att prova.

Namnet Koleos är helt påhittat av Renault själva och har ingen språklig betydelse. Koleos är den första bilen som Renault gör i samarbete med Nissan och Samsung. Bilen byggs i Korea och säljs också under namnet Samsung QM5.

4WD-tekniken har Renault hämtat från Nissan X-trail. Fyrhjulsdriften kan låsas så att den driver på alla fyra hjulen. Vid normal körning är Koleos mest framhjulsdriven. På en offroadbana klättrar Koleos duktigt över backar och ojämnheter. En finess är Hill Descent Control som på ettans växel automatiskt bromsar bilen i branta nedförsbackar till en fart av sju km/tim. Det fungerar också i backläget.

Någon riktig terrängbil är dock inte Koleos. Lågväxel saknas och markfrigången är bara 18,6 cm på dieselversionen mot 20,5 på bensinaren. Stadsjeeparna har blivit utskällda för att vara miljöbovar. Därför kallar flera tillverkare numera sina 4WD-bilar för "cross-overs", en mix av personbil och terrängbil.

Förarmiljön är lättöverskådlig och komforten i framstolarna håller god klass. Utrymmena i baksäte och bagageutrymme är jämförbara med konkurrenterna, vilket är ett godkänt betyg. Det finns gott om förvaringsfack i kupén och det går ovanligt smidigt att fälla ned sätena för att öka lastutrymmet.

Ingen miljömotor
Bensinmotorn på 170 hk ger acceptabla prestanda, men förbrukningen på cirka en liter per mil är i högsta laget. Två dieselmotorer finns, på 150 hk och 175 hk. Vi körde den sistnämnda som har ett betydligt bättre bottendrag än bensinaren och dessutom lägre förbrukning.

Någon miljömotor är tyvärr inte i sikte.
Hög säkerhetsnivå har blivit ett kännetecken för Renault. Koleos är inte krocktestad av Euro NCAP ännu. Men allt annat än fem stjärnor måste ses som ett misslyckande för Renault. Bra rostskydd utmärker också Renault på senare år. Det skulle förvåna om inte Koleos klarar sig bra även i det avseendet.

Priset är inte helt bestämt, men med bensinmotorn kommer Koleos att kosta runt 235 000 kr. Koleos med dieselmotor lär kosta från cirka 265 000 kr.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.