Sedan Koenigsegg bildades 1994 har Ängelholms supersportbilstillverkare skruvat ihop 100 bilar. För att fira jubileet visas en specialversion av modellen Agera S på bilsalongen i Genève. Namnet? Koenigsegg Hundra.
Bilen är högerstyrd, byggd i endast ett exemplar och redan såld för en närmast astronomisk summa, långt norr om tio miljoner kronor. Karossen är tillverkad i kolfiber, med detaljer i 24 karats bladguld.
Under huven – baktill på bilen – återfinns en egenutvecklad femliters V8-motor med dubbla turboaggregat som pumpar ur sig 1 030 hästkrafter. Med det maskineriet har Koenigsegg skrivit in sig i Guinness rekordbok när det gäller acceleration från 0-300 km/tim, en sprint som tillryggaläggs på 14,53 sekunder.
Diskutera: Vad tycker du om Koenigsegg Hundra?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Högerstyrd? Inget för mig.
Går det att få tag på en Koenigsegg för under 10 miljoner?
Lite märkligt att den "bara" har 1030 hästkrafter med tanke på att Koenigsegg klämt ur 1140 hästkrafter ur den motorn. Men köparen har kanske något emot E85. I så fall utgår dock bilen ifrån Agera (utan S) eftersom det är just E85-möjligheten som skiljer.
Skulle jag ha råd att köpa en sådan bil skulle ju jag välja E85-varianten. Inte för miljöaspekten utan just för att man får 110 hästar till den vägen...
Gissar att bilen ska iväg till England eller Australien på grund av styrningen.
Grattis Koenigsegg till hundra bilar förresten!
Nix dragkrok!!!
Inget för mig.
Högerstyrningen är intressantare än så. Bilen ska enligt uppgift levereas till en kinesisk kund. Eftersom Kina har högertrafik bor beställaren i Hongkong eller Macao. Antar att raksträckorna där inte är så långa, så det blir svårt att utnyttja bilen fullt ut innan det blir dags för högertrafik.
Följde Christians webbfilmserie hos AM&S.
Intressant att allt utvecklas inom huset. Integrationen blir just därför så bra.
Högerstyrd, något för en brevärare kanske. För ilpost?
Tack för tipset Jes_ tyvärr är fem miljoner också för mycket för min plånbok.
Vore kul att provköra, men hur fäster jag takboxen?
Lite för mycket hjulgran på utsidan. Kanske är det kundens smak men det är inte min.
S-E S, ja med takbox och släpvagn blir denna bilen ganska användbar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.