Svenska superbilstillverkaren Koenigsegg väcker liv i märkets första modell CC8S och moderniserar den med ny teknik.
Den ”nya” modellen byggs för hand och får ett vikt/effekt-förhållande på 1:1. V8-motorn på 5,0 liter med dubbla turbo ger 1 385 hk när den körs på E85 och bilen väger 1 385 kilo. Även vridmomentet ligger lustigt nog på 1 385 Nm.
Men det mest intressanta med Koenigsegg CC850, som modellen heter, är faktiskt växellådan. Vid en snabb anblick i interiören ser den ut att vara sexväxlad med en läcker kuliss för växelspaken och en vanlig kopplingspedal.
Bilen har dock ett system som kallas Engage Shift System och som innebär att föraren kan lägga i växeln ”D” längst ned till höger. Då blir växellådan plötsligt en nioväxlad automatlåda som växlar helt själv.
När bilen körs i manuellt läge finns dessutom två olika utväxlingar, en för bankörning och en för körning på väg.
Bara 50 exemplar ska byggas.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (27)
- 26 augusti 2022 Axa skrev: Snooker Har…
- 26 augusti 2022 Snooker Har Koenigseggen en…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.