Här är coupéstukade Kodiaq – men bara för Kina.
Den 4,63 meter långa högbyggda bilen med den svepande taklinjen är enbart gjord för den kinesiska marknaden. Så vi i Europa erbjuds inte möjligheten att köpa Skoda Kodiaq GT. Här blir den det tjeckiska märkets flaggskeppsmodell.
Det finns två motoralternativ att välja på och båda är tvåliters bensinare. Antingen en 186-hästarsversion som är framhjulsdriven eller en starkare variant på 220 hästkrafter som är fyrhjulsdriven.
Därmed har Skoda fyra olika suvar i landet: Kodiaq, Kodiaq GT, Karoq och så Kina-exklusiva Kamiq.
Diskutera: Tycker du att Skoda borde sälja Kodiaq GT i Europa också?
Det finns två motoralternativ att välja på och båda är tvåliters bensinare. Antingen en 186-hästarsversion som är framhjulsdriven eller en starkare variant på 220 hästkrafter som är fyrhjulsdriven.
Därmed har Skoda fyra olika suvar i landet: Kodiaq, Kodiaq GT, Karoq och så Kina-exklusiva Kamiq.
Diskutera: Tycker du att Skoda borde sälja Kodiaq GT i Europa också?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Borde dom inte försökt få dit lite större hjul?
Skisser är ju ofta så där larviga vad gäller hjulen...! Riktiga bilder finns t ex på
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/new-skoda-kodiaq-gt-official-images-leaked-suv-coupe
och där ser man att visserligen har Skoda tryckt dit stora hjul, men ungefär av den storlek som det brukar vara på den här typen av bilar. Snygg bil på det hela taget tycker jag, men man kan -- som sagts många gånger förut -- fråga sig hur vettig den här biltypen är.
Kan man få bilen med större hjul än de som är på de riktiga bilderna?
Nej, det finns redan för många av dessa fåniga stadsjeepar.
Sitta högre? Vad gör några få centimeter för skillnad? Detta kan man ju justera i sätet på en vanlig sedan.
"Sitta högre? Vad gör några få centimeter för skillnad? Detta kan man ju justera i sätet på en vanlig sedan."
Det handlar inte om att justera sätet. Det handlar om att hela förarplatsen på flertalet SUV:ar och även MPV:er är konstruerad för en mer upprätt sittposition. Kallas för high H-point seating på engelska. Sätet är högre monterat och pedalstället är monterat i en annan vinkel. Sedan är även takhöjden mer ordentligt tilltagen. I flertalet sedaner är det precis tvärtom. Sätet står direkt på golvet, gaspedalen står relativt rakt upp och ratten är rakt framför föraren. Så det är en helt annan sittposition det handlar om.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.