För elbilsköpare finns det få saker som är så viktiga att kolla upp som batteripaketet. Kapaciteten som finns kvar avgör hur lång räckvidd bilen har.
Den så kallade batteridegraderingen – alltså hur mycket kapacitet som batteriet tappar över tid – har visserligen visat sig vara liten i många elbilsmodeller. Men det beror på hur bilen används och laddas, och hur batteriet är konstruerat.
Den som vill kolla upp batteriets status har ingen lätt uppgift framför sig. Det brukar inte stå i bilens infotainmentsystem. I vissa fall kan det tas fram på verkstad, men det är inte alltid en begagnatspekulant har den möjligheten innan ett köp.
Det är ofta svårt att kolla upp batteriets status innan köpet
Första generationen Nissan Leaf har en intressant lösning i form av en stapel i instrumenteringen som tänds när bilen startas. Den visar batteriets kapacitet.
Indikatorn har dock en brist. Den kan nämligen nollställas av en bilsäljare eller bilverkstad. Då visar indikatorn 100 procent i några dagars tid innan den kalibrerats och hittat ”rätt nivå”.
Det fick en elbilsköpare i USA erfara. Han slog till på en Nissan Leaf från 2016 med alla batteristaplar kvar. Men det visade sig att indikatorn snabbt gick ned flera staplar.
– Jag känner mig blåst. Jag gillar att köra den, men den begränsade räckvidden har varit illa nog för att få mig att fundera på att gå tillbaka till en bensinbil, säger köparen till sajten Vice.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.