Redan för två år sedan kom rapporter om ”klistrig” vägbana på riksväg 66 som går från Västerås genom Dalarna mot Norge. Det var samma problem som rapporterats från E4 utanför Sundsvall.
Den kladdiga beläggningen på vägen kunde lossna och fastna på bildäcken eller förvandlas till flygande stenskott som kan skada både rutor och lack. I slutet av 2018 hade Trafikverket fått in drygt 150 skadeståndsanmälningar från bilister som drabbats på väg 66 mellan Ludvika och Smedjebacken.
”Vi vet i dagsläget inte varför det har blivit så här. Tillsammans med entreprenören Peab utreder vi vad som kan ha skett. Det kan handla om klimat, temperatur, materialval, entreprenörens utförande eller vår egen beställning”, skrev Trafikverket på sin hemsida.
Problemen verkar dock vara långt ifrån lösta. Nu skriver Sveriges Radio om att vägkaoset fortsätter, den här gången på riksväg 66 mellan Fagersta och Surahammar – något också Vi Bilägares läsare vittnat om.
”Ingen tar något ansvar”
Tidigare under hösten sopades vägen efter ett beläggningsarbete som Peab utfört. Men trots att vägen sopats i flera omgångar efter den första har paret som P4 Västmanland intervjuat råkat ut för både blästring och kletiga däck.
Det finns även en grupp på Facebook där bilister delat tips och erfarenheter med varandra. De senaste veckorna vittnar många om att problemen verkar vara lösta. Men innan dess duggade klagomålen om vägen och Trafikverkets hanterande tätt.
”Efter flera samtal med ytterst bristfällig information på gränsen till nonchalant blir jag tämligen upprörd. Bara hänvisningar till deras hemsida. Ingen tar något ansvar och till exempel ber mig visa upp bilen. Sedan får jag veta att det minst tar sex månader innan ev ersättning kan betalas ut”, skrev en upprörd bilägare i början av november.
En annan bilägare fick vita lackskador på motorhuven, vindrutan, framskärmarna och bakpartiet. Ytterligare en bilägare med en ny Lexus har fått bilen blästrad och behöver lacka om bilen.
En timme längre resväg
En läsare Vi Bilägare pratat med och som pendlade mellan Västerås och Surahammar valde oftare tåg än bil eftersom vägen såg ut som den gjorde. De gånger han måste ta bilen valde han småvägar vilket innebar att han fick ”betala” med en timme längre resväg varje dag.
Det svar han fått av Trafikverket var att vägen ”förseglats”. På så sätt behöver vägen inte asfalteras om på mellan tre och fem år. Förseglingen görs med en sorts klister som inte verkar ha härdat på rätt sätt. Det samlar på sig grus vilket klumpar ihop sig och ger stenskott, förstör fjädringen när man kör över dem i hög fart och kan ge punka, och det fastnar dessutom i hjulhusen.
Trafikverket fick vetskap om problemen i månadsskiftet oktober/november i år strax efter att vägen fick ny beläggning, enligt Emanuel Alvarez på Trafikverkets presstjänst.
”Det som hänt är att bindemedlet på väg 66 mellan Surahammar och Fagersta på något sätt släppt, och när bindemedlet släpper fastnar beläggningen på däcken. Vi beklagar att detta har hänt. Status är att vi tillsammans med vår entreprenör just nu utreder vad som kan vara orsaken till detta”, skriver han i ett mejlsvar.
Ett halvår för skadestånd
Hur lång tid utredningen kommer ta är oklart, och exakt vad felet beror på är för tidigt att säga. Nu inspekteras vägen löpande och sand och grus som ligger löst på vägen sopas bort. Även delar av beläggningen som eventuellt släppt sopas bort och Trafikverket har i perioder sänkt hastigheten och satt upp varningsskyltar för stenskott och slirig vägbana.
Trafikverket har fått in cirka 170 skadeärenden för vägen och de flesta har kommit in under sista veckan i oktober och första veckan i november. Rent generellt tar det dock minst ett halvår för Trafikverket att hantera en skadeanmälan och ta ställning till eventuell ersättning.
”Det är någon sorts kemisk reaktion som gör att beläggningen släpper, och vi behöver analysera de prover vi tagit från vägen för att ta reda på vad som hänt. Vi vet ännu inte när denna analys kan bli klar”, uppger Emanuel Alvarez.
Rent generellt, kan ni ”bötfälla” entreprenörer som begått den här typen av fel?
”I sådana fall finns det regleringar i avtalen med entreprenörer när det kommer till kvalitetsavvikelser. Det finns även viten om det skulle framkomma att något inte utförts av entreprenören som det ska. I det här fallet är något av detta dock inte aktuellt. Utifrån den information vi har i dag finns det inget som tyder på att entreprenören inte skulle ha skött sig.”
Läs också: E4-resenärer bombarderade av stenskott
• Slitlagret på väg 66 mellan Surahammar och Fagersta är från 2013.
• I augusti fick sträckan mellan Surahammar och Fagersta ny en ny så kallad försegling. Arbetet gjordes av Peab. Förseglingen är en förebyggande åtgärd som förlänger vägens livslängd med 3–5 år.
• Trafikverket planerar att lägga ny ”riktig” asfalt, varmbeläggning, någon gång mellan 2023 och 2025. Det kan även vara aktuellt att åtgärda delsträckor på grund av för djupa spår i vägen som medför risk för vattenplaning.
• Förseglingen innebär att man sprider ut ett bindemedel (bitumen) på vägen. Sedan lägger man på ett tunt lager med sten på cirka 1/3 mm.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det bästa är väl helt enkelt att asfaltera om vägsträckan. Bilister får förstörda bilar medan det utreds exakt vad som hänt. Bättre att göra om och göra rätt skyndsamt.
Dagens extremt tunna lackskikt medför att även "vanliga" stenskott ger avtryck i underlaget, vilket kräver omfattande underarbete för att groparna ska synas efter omlackering!
Bor längs en mindre väg som haft samma problem sedan totalrenovering 2013, varje år kommer det upp skyltar om att det är halt och skvättigt och varje år sandas vägen för att binda ihop sörjan, något seriöst försök att bli av med problemet görs inte.
Så går det när snålheten bedrar visheten, allt handlar om kronor och ören, ynkligt.
Kan inte vi (staten) börja anställa eget folk för att fixa till vägarna?, det borde rimligen blir billigaste alternativet och med arbetskraft som vet vad de gör. Inte en massa offerter till lägsta bud där man tar in allt möjlig okvalificerad arbetskraft för att företaget med ett fåtal personer i toppen skall tjäna massor med pengar. Chefer har vi säkert redan till dessa vägbyggare, det är bara att börja anställa egna duktiga vägarbetare och köpa in lite maskiner.
Så går det när man gör jobb med lägstbjudande arbetskraft, material och ansvar.
Sverige. Det totala förfallet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.