Illustration: Vi Bilägare
M Sverige: "Egenintresse bakom bakom uppgifter vi sett i media".
1 juli 2018 infördes nya skattesystemet bonus-malus som belönar bilar med låga eller inga utsläpp med en bonus på upp till 60.000 kronor. Det har höjts varningsflaggor om att laddbara bilar som köps i Sverige exporteras efter att bonusen plockats ut.
Men nu menar M Sverige, tidigare Motormännens Riksförbund, att bilbranschen har fel när de påstår att en felaktig utformning av bonus-malus ligger bakom ökad export av bonusbilar.
– Det har i vissa fall legat ett egenintresse bakom uppgifter vi sett i media. Därför vill vi nyansera bilden av just fordonsexporten i den rapport som nu har sammanställts, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige.
M Sverige har i en nyligen publicerad rapport granskat statistik om avregistrerade bilar i statliga Trafikanalys data från de senaste åren.
Resultaten visar att exporten av nyregistrerade bilar mellan 2016-2019 är relativt jämnt fördelad sett till typ av drivlina: Laddhybrider utgjorde 7,9 procent, hybrider 2,5 procent, elbilar 5 procent, dieselbilar 7,3 procent och bensinbilar 8,1 procent av de exporterade bilarna. Det som sticker ut är gasbilar: mer än 34 procent av de bilar som lämnade landet hade denna typ av drivlina.
En annan sak som lyfts fram i rapporten är att bilarna som exporterats i snitt släppte ut mer än de bilar som blir kvar i landet. 2018 hade de exporterade bilarna ett genomsnittligt koldioxidutsläpp på 153,3 gram per kilometer, att jämföra med 131,9 gram per kilometer som var genomsnittet för vagnparken som rullade kvar i Sverige.
Att alltfler bilar – oavsett drivlina – går på export förklarar M Sverige med att det är den svaga kronan som bidragit till ökningen.
I Trafikanalys statistik framgår att exporten av elbilar och laddhybrider under 2018 ökade med 215, respektive 90 procent. Det här förklarar M Sverige med att ökningen i procent visserligen stämmer, men att förändringen ser så dramatisk ut bara för att det fanns ett så lågt antal bilar inom kategorin från början.
"Den totala vagnparken laddhybrider och elbilar var i princip var obefintlig för 6–7 år sedan. Sedan dess har försäljningen stått för en stor procentuell ökning, trots små volymer. Den totala vagnparken efter den här korta tiden består fortfarande av få bilar, till skillnad från exempelvis bensin- och dieselbilar som finns i miljontal på vägarna. Det är därför ökningen ser så stor ut när den räknas i procent", kommenterar M Sverige.
Diskutera: Vad tycker du om M Sveriges slutsatser?
Men nu menar M Sverige, tidigare Motormännens Riksförbund, att bilbranschen har fel när de påstår att en felaktig utformning av bonus-malus ligger bakom ökad export av bonusbilar.
– Det har i vissa fall legat ett egenintresse bakom uppgifter vi sett i media. Därför vill vi nyansera bilden av just fordonsexporten i den rapport som nu har sammanställts, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige.
M Sverige har i en nyligen publicerad rapport granskat statistik om avregistrerade bilar i statliga Trafikanalys data från de senaste åren.
Resultaten visar att exporten av nyregistrerade bilar mellan 2016-2019 är relativt jämnt fördelad sett till typ av drivlina: Laddhybrider utgjorde 7,9 procent, hybrider 2,5 procent, elbilar 5 procent, dieselbilar 7,3 procent och bensinbilar 8,1 procent av de exporterade bilarna. Det som sticker ut är gasbilar: mer än 34 procent av de bilar som lämnade landet hade denna typ av drivlina.
En annan sak som lyfts fram i rapporten är att bilarna som exporterats i snitt släppte ut mer än de bilar som blir kvar i landet. 2018 hade de exporterade bilarna ett genomsnittligt koldioxidutsläpp på 153,3 gram per kilometer, att jämföra med 131,9 gram per kilometer som var genomsnittet för vagnparken som rullade kvar i Sverige.
Att alltfler bilar – oavsett drivlina – går på export förklarar M Sverige med att det är den svaga kronan som bidragit till ökningen.
I Trafikanalys statistik framgår att exporten av elbilar och laddhybrider under 2018 ökade med 215, respektive 90 procent. Det här förklarar M Sverige med att ökningen i procent visserligen stämmer, men att förändringen ser så dramatisk ut bara för att det fanns ett så lågt antal bilar inom kategorin från början.
"Den totala vagnparken laddhybrider och elbilar var i princip var obefintlig för 6–7 år sedan. Sedan dess har försäljningen stått för en stor procentuell ökning, trots små volymer. Den totala vagnparken efter den här korta tiden består fortfarande av få bilar, till skillnad från exempelvis bensin- och dieselbilar som finns i miljontal på vägarna. Det är därför ökningen ser så stor ut när den räknas i procent", kommenterar M Sverige.
Diskutera: Vad tycker du om M Sveriges slutsatser?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Inte en bil borde exporteras utan att bonusen betalas tillbaka, åtminstone inom 3 år.
Fullständigt självklart att bonus skall betalas tillbaka om bilen avregistreras inom 3 år. Är det inte konstigt att detta inte diskuterats tidigare. /Vilhelm
Nånting är väldigt fel här.. Antingen har någon dragit en väldigt konstig slutsats eller så blandas siffror/uttryck ihop.
Om det är så som det beskrivs här så är det ju ett bevis på att bonusbilar faktiskt exporteras i mycket större utsträckning än andra bilar. Och kollar man direkt på M:s rapport så är det inte precis solklart vad det faktiskt är dom menar med dom olika siffrorna där heller...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.