Mini och VW-bubblan finns redan i modern tappning. Nu planerar även Citroën att väcka en av sina klassiska modeller till liv - 2CV.
Mini, VW-bubblan och Fiat 500 finns redan i modern tappning.
Klassisk miljonsäljare
Nu har även Citroën allvarliga planer på att väcka en av sina klassiska modeller till liv igen.
Det handlar om 2CV, bilen som satte Frankrike på hjul och tillverkades i över fem miljoner exemplar under åren 1948-90.
Den moderna upplagan av lill-Cittran ska byggas på teknik från nya C3/DS2 och påminner i karosslinjerna starkt om laddhydbrid-konceptet Revolte som visades på bilsalongen i Frankfurt förra året.
Konventionell drivlina
Men till skillnad från konceptbilen får Citroëns nya retro-modell en konventionell drivlina. Tre motoralternativ ska finns att välja på, två bensinare och en diesel.
Alla är trecylindriga och bensinarna levererar 70 respektive 100 hk (turbo), medan dieseln har en effekt på 70 hk.
Tanken är att den moderna 2CV:n ska kunna säljas från ungefär 13 000 euro, vilket gör den något billigare än plattformsdonatorn C3.
Men när och om bilen sätts i produktion är ännu inte hundraprocentigt bestämt.
Diskutera: Vad tycker du om en modern version av 2CV?
Klassisk miljonsäljare
Nu har även Citroën allvarliga planer på att väcka en av sina klassiska modeller till liv igen.
Det handlar om 2CV, bilen som satte Frankrike på hjul och tillverkades i över fem miljoner exemplar under åren 1948-90.
Den moderna upplagan av lill-Cittran ska byggas på teknik från nya C3/DS2 och påminner i karosslinjerna starkt om laddhydbrid-konceptet Revolte som visades på bilsalongen i Frankfurt förra året.
Konventionell drivlina
Men till skillnad från konceptbilen får Citroëns nya retro-modell en konventionell drivlina. Tre motoralternativ ska finns att välja på, två bensinare och en diesel.
Alla är trecylindriga och bensinarna levererar 70 respektive 100 hk (turbo), medan dieseln har en effekt på 70 hk.
Tanken är att den moderna 2CV:n ska kunna säljas från ungefär 13 000 euro, vilket gör den något billigare än plattformsdonatorn C3.
Men när och om bilen sätts i produktion är ännu inte hundraprocentigt bestämt.
Diskutera: Vad tycker du om en modern version av 2CV?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Sätt igång och bygg! Men fixa pisksnärtsskydden nu, PSA!
Sätt igång och bygg! Men fixa pisksnärtsskydden nu, PSA!
Den här bilen har ju ingenting av det som utmärkte den förra 2CV mer än att den har ratt och lika många hjul.
Kravet på en 2CV var att man skulle kunna köra över en gropig åker med en korg ägg utan att något gick sönder.
Går det med den här?
Vidare skulle bilen kunna demonteras till stor del utan några speciella verktyg.
Går det med den här?
Det speciella var enkelheten i uppbyggnad som gav ett väldigt billigt ägande.
Hur blir det med den här?
Sedan måste nog erkännas att den tidigare 2CV knappast kunde anses särskilt krocksäker, det är ju helt andra tider nu med mycket större krav.
Men utöver de nackdelar som nämns var det en underbar bil. Den går bara inte att göra i nytappning, det blir bara om möjligt sämre än bubblan och hundkojan som inte har mycket gemensamt med ursprunget.
Nja, det var ju inte vad man hoppats, utseendemässigt. Något litet nostalgiskt drag kunde man väl framhäva, de smala, fina hjulen t.ex.
Nä, då tror jag mer på en revival för SAAB 92-96 modellen. Går den att göra en modern bra bil av den och behålla grunddragen, tror jag att SAAB kan profilera sig!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.