Sverige har ett särskilt tillstånd från EU för att skattebefria biobränslen, som E85 och HVO-diesel. Men vid årsskiftet har EU hotat med att dra in skattebefrielsen eftersom den går ut.
Det skulle i så fall resultera i betydligt högre pris på exempelvis HVO och etanol på macken – ett besked som i så fall hade gått på tvärs med regeringens nya ”bygg om-bonus” som innebär att den som konverterar sin bensin- eller dieselbil till etanol- eller gasdrift får halva kostnaden betald.
Regeringen har ansökt om en förlängning av skattebefrielsen, och den har godkänts för biogas. Under torsdagen kom beskedet att den även godkänns för HVO100, RME100, ED95 och E85, uppger nyhetsbyrån Direkt och Motor-Magasinet.
Sverige får alltså fortsätta skattebefria biobränslen – men bara i ett år. Vad som händer därefter är oklart.
EU-kommissionen har godkänt Sveriges ansökan eftersom det beskrevs som nödvändigt och lämpligt att fortsätta skattebefria biobränslen för att sänka utsläppen.
Läs också: Nu börjar etanolen fasas ut på mackarna – ersätts med HVO-diesel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Konvertera till E85, betala tusentals kr, även om staten bidrar? Priset på E85 är ungefär det samma som för bensin, men med mindre energiinnehåll blir förbrukningen 30 % högre. Tror ingen utom de mest hängivna hoppar på detta. Dessutom gäller det bara bilar som är 9 år eller äldre.
EU-syndikatet älskar sin makt. Bilägarna ska hållas på halster. Hade enbart sunt förnuft fått råda skulle naturligtvis miljöbränslena skattebefriats i åtminstone 10-års perioder i taget. Nya bilar med förbränningsmotorer kommer att säljas i många år framöver och kommer naturligtvis att rulla ännu fler år. De kommer att fasas ut men detta sker varken idag eller i morgon.
Kör på HVO100 så länge jag har subvention från arbetsgivaren, skulle aldrig konvertera annat än till elbil.
Hade satsningen varit större och nyttan bättre förklarad skulle E85 slagit igenom för tio år sedan, nu är det försent.
Tror E85 kan få ett rejält uppsving om fler fattar att fordonsskatten blir bara en bråkdel jämört med malus skatten som slår hårt mot bensinbilar. Alla nya bensinbilar borde vara flexifuel.
Bra nyhet, även om några års skattebefrielse på raken varit bättre! Med ett pris på 14,72 kr/ liter (på Tanka) för HVO 100, så är priset ändå rimligt, trots att dieseln ofta är någon krona billigare.
De senaste veckorna har priset på E85 närmat sig priset på 95-oktanig bensin allt mer och är nu bara 25-30 öre billigare. Ingen har kunnat förklara för mig vad detta beror på; i somras var skillnaden 2-3 kronor - och blir den mindre än så blir det olönsamt att köra på E85, så själv har jag tankat bensin de senaste gångerna, nånstans finns en gräns för "miljösamvetet".
E85 har ju sin egen produktionskostnad att ta hänsyn till, den följer ju inte bensinpriset egentligen och med tanke på att att E85 gått upp och bensin gått ner så blir skillnaden för liten. Bensinpriset låg ju runt 16kr innan covid-19 så den kan säkert komma tillbaka dit igen när läget normaliseras.
Mycket av höjningen på E85 beror på att folk tror att handsprit är bättre än tvål, så man använder det istället.
Tror detta är ren "politik" från bränslebolagen för att kunna motivera att ta bort E85 för att istället sälja HVO: Lantmännen exporterar en stor del av sin etanol.
Bra att biobränslena finns kvar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.