Sedan de vann världens uppmärksamhet med supersportbilen EP9 för fem år sedan har kinesiska Nio nu profilerat sig som en lyxbilstillverkare. De fyra modeller företaget har presenterat hittills har alla ett tydligt fokus på premiumsegmentet och de räknar Tesla, BMW och Audi som sina konkurrenter.
Nu ska företaget också rikta sig till den breda massan med ett nytt bilmärke.
– Förhållandet mellan Nio och vårt massmarknadsmärke kommer bli som det mellan Audi och Volkswagen eller Lexus och Toyota, säger Nios vd William Li i en intervju med Automotive News.
– Vi vill erbjuda bättre produkter och service än Tesla till ett lägre pris, fortsätter han.
Det nya märket är dock fortfarande på planeringsstadiet, och det är inte känt vad det kommer heta.
Nio levererade 21.879 bilar mellan april och juni i år, vilket är en fördubbling jämfört med samma period ifjol. De bygger tre olika suvmodeller i en fabrik i staden Hefei i Kina. Sedanmodellen ET7, som presenterades i januari i år, ska börja levereras till kunder nästa år.
I maj i år lanserades Nio på den norska marknaden. De första leveranserna av suven Nio ES8 till norska kunder ska ske i september. De säljer fortfarande inte bilar i Sverige officiellt.
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.